Verhalen uit Potsdam

5 mei 2014 - Stralsund, Duitsland

28 april
Na een lange rit, die zeker de moeite waard was, zijn we in Potsdam aangekomen. We hebben een prachtige camperplek, zo'n 500 meter van park Sanssouci gevonden. Ook al bestaat Potsdam meer dan 1000 jaar, het was Koning Friedrich Wilhelm I, die er rond 1700 een belangrijke garnizoensstad van maakte. Zijn kleinzoon Friedrich der Grosse ofwel "der alte Fritz", hield niet erg van Berlijn en daarom koos hij al snel voor Potsdam als residentie. Potsdam was zo dichtbij Berlijn en lag zo mooi in het groen, dat hij in het park Sanssouci meerdere paleizen liet bouwen. In 1945 maakten de geallieerden een eind aan het barokke tijdperk van Potsdam. Alleen de paleizen en andere monumenten van Friedrich bleven gespaard, dankzij de afgelegen ligging net buiten de stad. De bommen suisden het park aan alle kanten voorbij.
Het is al laat in de middag als we de stad een beetje gaan verkennen. Er wordt nog steeds druk gewerkt aan de wederopbouw van het centrum, maar het resultaat mag er zeker zijn. Net als Berlijn heeft ook Potsdam zijn Branderburger Tor. Op de Luisenplatz staat hij fier en krachtig het winkelend publiek in de Brandenburgerstrasse te observeren. Het is een gezellig plein met heel veel horecagelegenheden. Ook wij strijken neer op een terrasje en genieten van de avondzon.

29 april
We gaan toch maar op de fiets naar park Sanssouci. Niet omdat het zo ver weg is, maar omdat het park zo groot is (ongeveer 300 ha) en er héél veel is te zien. We gaan als eerste Schloss Sanssouci bezoeken en krijgen binnen een audio rondleiding. Het slot wordt als het belangrijkste bouwwerk van de Duitse rococoarchitectuur beschouwd. De vertrekken zijn elegant en maken een stijlvolle indruk. Vooral de Marmerzaal met zijn elliptische koepel is prachtig, terwijl in andere vertrekken het speelse van de rococo meer naar voren komt. De 'concertkamer' is wit met goud, met grote spiegels en schilderijen, terwijl de zachtgele 'Voltairekamer' is aangekleed met pastelkleurig houtsnijwerk
De ligging van het slot boven op de Wijnberg is schitterend. De voorkant ziet er wat streng uit zonder al teveel versiersels en met enorme zuilen. De achterkant doet daarentegen romantisch aan met brede trappen, die over zes wijnbergterrassen naar de grote fontein beneden leiden. De fontein lijkt overeind heel veel op die in Versailles.
Links van Sanssouci ligt de Bildergalerie met schilderijen van Italiaanse en Vlaamse barok, zoals Caravaggio, Van Dijck en Rubens. Rechts bevindt zich de Neue Kammern, dat in eerste opzet als orangerie werd ontworpen maar later een gastenverblijf werd. Een eindje verderop werd 100 jaar later de Neue Orangerie gebouwd door de Pruisische keizer Friedrich Wilhelm IV. Via de Belvedère en het Drachenhaus fietsen we naar de andere kant van het park. Daar bevindt zich het Neue Palais en de Commons, ook gebouwd in opdracht van Friedrich Wilhelm IV. Deze gebouwen zijn nog groter en de gebruikte materialen nog kostbaarder dan Sanssouci. Het geheel staat in de steigers en is vandaag niet toegankelijk. We fietsen verder naar het park Charlottenhof, waar keizer Wilhelm zijn eerste slot liet bouwen. Dit kunnen we wel bezichtigen evenals de Romeinse Baden en het Chinese theehuis. Dan is mijn batterij leeg en keren we terug naar Betty, die geduldig op ons staat te wachten. Henk gaat nog 'even' naar Schloss Cecilienhof, dat elders in Potsdam te vinden is. Hier ontmoetten in 1945 de leiders van 'de grote 3' elkaar om over het lot van Duitsland en de nieuwe grenzen van Europa te praten.

30 april
Vandaag gaan we een kijkje nemen achter de schermen van de filmmakers. In Babelsberg is op het terrein van de DEFA filmstudio's een soort attractiepark gekomen waar je acteurs, stuntlieden, cameramensen, geluid- en belichtingstechnici, regisseurs en grimeurs aan het werk kunt zien. Hier worden ook echte films opgenomen. Er is een Wildweststraat en een straatje uit de Middeleeuwen. We komen terecht in een televisiestudio midden in de uitzending van een actualiteitenprogramma, zien de making-of van een soapserie en kunnen de Duitse Helga van Leur aan het werk zien. Op het hele terrein kom je attributen tegen, die werden of worden gebruikt voor films met speciale effecten. In een z.g. vulkaan krijgen we een spectaculaire demonstratie van stuntlui te zien, waar veel geweld aan te pas komt. Kinderen kunnen zich als prinsesje laten aankleden of zich vakkundig laten schminken als piraat of cowboy. Voor hen is de grootste attractie de z.g. U-boot "Boomer". Het was de bedoeling om na het filmpark een bezoekje aan het Filmmuseum van Potsdam af te leggen, maar dat zat er niet meer in. Net op tijd zijn we weer terug bij de camper, het begint te regenen en de temperatuur keldert omlaag. De weersvooruitzichten zijn niet zo goed, het blijft de komende dagen regenen. Alleen in het noorden blijft het droog, maar wordt het wel koud. Toch besluiten we daarheen te gaan.

1 mei
In Duitsland is 1 mei een officiële vrije dag. Alles, maar dan ook alles is gesloten. De arbeidersbeweging leeft hier veel meer dan in Nederland. Overal zie je mensen met rode vlaggen en spandoeken over straat lopen. Voordat we naar de Oostzeekust vertrekken willen we eerst nog de Nikolaikerk op de Alte Markt in Potsdam bekijken en het Hollandisches Viertel bezoeken. De Nikolaikerk viel ons een beetje tegen. Het is een enigszins lomp uitgevoerde Protestante kerk met een giga koepel en vier klokkentorens op de hoeken. De hele omgeving van de Alte Markt wordt momenteel gerestaureerd en ook het Stadskanaal wordt opnieuw uitgegraven. In het voormalige oude Rathaus is nu het museum van Potsdam gevestigd, dat is erg mooi geworden. Vandaag is het plein voor de Nikolaikerk het domein van de 1 mei beweging. Overal kraampjes en een grote muziektent. We hoorden later dat er in Kreuzberg in Berlijn een grote demonstratie aan de gang was. Maar liefst 14.000 mensen waren op de been. Na het kerkbezoek fietsen we naar de Hollandse wijk, die in 1732 werd gebouwd om Hollandse immigranten naar Potsdam te lokken. Je ziet er huizen met klok- en trapgevels en wit met groen geschilderde luiken. De Hollanders zijn er niet gekomen en het werd later een echt arbeidersbuurtje. Tegenwoordig is het het domein van de yuppen. Een beetje weemoedig vertrekken we 's middags dan toch echt uit Potsdam. Met een tussenstop in Oranienburg komen we laat in de middag aan op een camping in Karshagen op het schiereiland Usedom. En koud dat het er is!

1. Fred Kohl:
    5 mei 2014
    Hoi Ria en Henk,
    Reuze bedankt voor jullie verhaal. Potsdam, veel van gehoord, maar ik ben er nooit geweest. Sowieso ben ik nooit richting Oost Duitsland gegaan. Maar uit jullie vorige verhaal en nu dit, dan moet ik het toch maar eens overwegen.

Usedom (even opgezocht via Google Earth). Nu zitten jullie vlak bij de Poolse grens. Hebben jullie plannen in die richting of gaat het iets heel anders worden?

Ik kijk reikhalzend uit naar het volgende verslag. Geniet er van en groetjes van Fred
  2. H. Smit:
    6 mei 2014
    hoi Henk & Ria, wat leuk dat jullie ons weer laten delen in de reiservaringen, alsof je er zelf even rondloopt. Wij zijn net terug van de meivakantie op Langeland met alle dagen zon en we hopen dat jullie dat ook gaan krijgen. Usedom, en de landstrook tussen Bodden en Oostzee met hier en daar berietdakte boerderijen bijna op het strand, wij kwamen er graag dus benieuwd naar jullie berichten. Hartelijke groet
    Henk en Jitske
  3. Yvette Feist:
    15 mei 2014
    Lieve Ria en Henk, Ria in de eerste plaats nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, heb je geprobeerd te bellen maar helaas geen contact.
    Ben ook in Postdam geweest en wat een weldaad aan bouwkunst en rococo. (alleen die beveiligers, zijn die nog steeds zo vervelend, snaar af snor aan (ha ha Toren C?)
    Ria onze Fab-4 afspraak d.d 12 juni gaat niet door, Boris krijgt dan zijn examen uitslag en daar moet ik bij zijn. Jullie kunnen dus met een gerust hart langer blijven daar (haha). Hier alles goed, zeer druk op werk en privé ok, druk met begeleiding van een eindexamens. Ik ga je snel bellen, daag dikke kus yvette f