Folklore, volksfeesten en keramiek

19 juni 2019 - San Sebastián, Spanje

14 juni

We hebben nog drie stadjes op ons wensenlijstje staan. Om te beginnen Guimarães, waar de eerste koning van Portugal - Alfonso I Henriques - werd geboren en in de 12e eeuw de Moren versloeg. Het historisch centrum werd compleet gerestaureerd en in 2001 door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed.

We vinden een geschikte overnachtingsplek vlak bij de kabelbaan, die ons naar de berg Montana da Penha op 1700 m hoogte brengt. Boven wacht ons een adembenemend uitzicht over de stad. We zien zelfs het voetbalstadion, waar het Nederlands elftal een paar dagen geleden met 3-1 won van Engeland.

Kabelbaan naar de Penha bij GuimaraesVoetbalstadion Guimarães

Het is een spirituele omgeving en we wandelen door een landschapspark met grotten en doorkijkjes.

Tarzan op de bergPenedo do SustoHoogste punt van de Penha

Deze berg heeft iets mystieks, het is een goede plek voor bezinning  of meditatie. Op het hoogste punt staat het heiligdom Santuária do Nossa Senhora do Carmo de Penha.

Irmandade de Nossa Senhora do Carmo da Penha

Dat is een hele mondvol voor zo’n klein, eenvoudige kerkje. Zachtjes waait klassieke muziek over de heuvel, dat tot ver in het landschap hoorbaar is. Rustend op een rots luisteren wij naar het Adagio van Albinoni, dat goed past in deze omgeving.

De volgende ochtend gaan we een kijkje nemen in de historische binnenstad. Het is leuk wandelen door de middeleeuwse wijk met zijn smalle straatjes en gezellige pleinen.

Zomaar een Middeleeuws straatje in GuimarãesKlooster Santo António dos CapuchosMonument of SaladoN.Sra. da Consolacão E Santos PassosConvento de Santa Clara

Guimarães heeft één kasteel, twee kloosters, acht kerken, een stadhuis, twee musea en één paleis. Dit gotische paleis van de Hertogen van Braganca uit de 15e eeuw kiezen we uit om van binnen bekijken.

Paleis van de Hertogen van BragancaKlooster van het Castelo

Aan het binnenhof liggen de verschillende gebouwen over twee verdiepingen. Typisch zijn de van baksteen gemetselde schoorstenen, waar tegen de kantelen Franse lelies prijken.

Bedroom in het castelloEetkamerAntieke wandkledenWapenzaal

Het bijbehorende museum beschikt over een uitgebreide collectie decoratieve kunsten uit de 17e en de 18e eeuw, zoals wandtapijten, kroonluchters, wapens, schilderijen en Chinese vazen. Dit paleis is een officiële residentie van de Republiek Portugal. We blijven nog een poosje op het Largo da Oliveira, een plein dat is genoemd naar het wonder van de wegkwijnende olijfboom, die weer tot leven kwam toen er een kruis op het plein werd geplaatst. Nadat we de inwendige mens hebben verzorgd rijden we met Betty door naar Barcelos.

Ook weer zo’n bijzonder stadje dat aan de oever van de Cávado ligt. Het is de stad van de hanen en op donderdag is hier altijd een grote keramiekmarkt, waar ook groente, fruit en pluimvee verkocht wordt. Maar het is het aardewerk dat de markt uniek maakt.

De beroemde bontgeschilderde hanen Van Barcelos.

Op marktdag is het moeilijk om met de camper het stadje te bezoeken. Wij hopen dat het vandaag wel lukt, want het is vrijdag. We hebben geluk, er is nog één plekje vrij op de enige locatie bij het centrum waar campers mogen staan. Even later staat Betty helemaal ingebouwd en kunnen we niet anders dan hier overnachten. Nou is dat geen straf, want het is heel gezellig in Barcelos. Vandaag wordt uitbundig feest gevierd en in alle straatjes en op alle pleinen zijn dit weekend middeleeuwse activiteiten gaande. Het zal wel iets te maken hebben met de overwinning op de Moren, want er worden hele veldslagen nagespeeld.

We strijken neer op een terrasje op het Campo da Républica met uitzicht op de pronkerige Bom Jesus da Cruz kerk en de Porta Nova toren.

Interieur van het Bom Jesus da CruzTorre da Porte Nova

Op dit plein verzamelen de kinderen zich om in optocht door de stad te lopen.

Campo da RepublicaHoezo netjes in de rij gaan staan?riddertjesJonkvrouwen

We wandelen door de gezellige straatjes naar de oude ruïne, waar vroeger een paleis met en een kerk stond en waar nu allemaal kraampjes met kunstvoorwerpen en oude ambachten worden tentoongesteld.

Monumentaal ensembleBrug over de Cávado in Barcelos.

Hier hebben we een mooi uitzicht op de middeleeuwse brug en op de Pelourinho (schandpaal) van Barcelos. Van al die heerlijke  geuren van geroosterde lekkernijen, die in de kraampjes te verkrijgen zijn worden we behoorlijk hongerig.

Oude ambachtenOude ambachtenMiddeleeuws tafereel. Of niet ?

Dus schuiven we aan in een restaurant met het feestlogo van Barcelos en genieten van een middeleeuwse maaltijd. Het is al laat als we weer bij Betty aankomen.

De volgende dag rijden we naar Braga, dat zo’n 15 kilometer verder ligt. Braga wordt het Rome van Portugal genoemd. Het heeft maar liefst 30 kerken, kapellen en paleizen. En ja hoor, ook hier is het feest. Op 24 en 25 juni wordt hier het feest van São João ( Johannes de Doper) gevierd, maar ze beginnen al een week eerder.

Praca de Republica

We staan op de stadscamping in de veronderstelling dat het feestgedruis niet zo ver zal reiken. Maar daar vergissen we ons in en tot diep in de nacht blijven we wakker door de muziek van de feestgangers. Toch zien we nog kans om deze zondag iets cultureels te doen en we bezoeken de Sé, de romaanse kathedraal uit de 12e eeuw.

Kathedraal ofwel de oude Sé van Braga

Het meest bijzondere vinden we de gewelven, het barokorgel met honderden pijpen en de prachtige koorbanken.

Kapel van het Heilig Sacrament in de kathedraal van BragaDoopvont in manuelstijl

Op het Praca da Republica is het groot feest met een dj en optredens van diverse artiesten.

Feest!

De rest van de dag mengen we ons onder de feestgangers en genieten van de gezellige sfeer en de prachtige kostuums van de plaatselijke bevolking.

XxVerse vis!Drie generaties.ModeshowZon of regen?Even op mijn rug krabben.

Dit is onze laatste dag in Portugal en ons laatste reisverslag. We hadden nog zoveel willen zien, maar de tijd ontbreekt. Vanaf maandag rijden we rustig huiswaarts en verwachten op 31 juni weer thuis te zijn. Het was een fantastische reis en we hopen nog eens terug te komen.

Alle familie en vrienden bedankt voor de leuke reacties en tot ziens in Holland.

De nationale geluksmascotte van Portugal

1. H. Smit:
    20 juni 2019
    Dank voor de mooie reisverhalen! Een goede thuisreis gewenst
    Henk & Jitske
  2. Aad en Ans:
    20 juni 2019
    Ik zie dat onze reactie van de vorige aflevering te vroeg was, want nu is het verhaal en de foto's van de kostuums aan de orde.
    We wensen jullie een veilige thuisreis en tot ziens
  3. Birgitt Ariens:
    20 juni 2019
    Ohh, wat herkenbaar... Braga. Wij waren er op 12 juni ‘16 en toen was er Festas de Santo Antonio. Veel versieringen in de stad en de mensen liepen met grote papier marche koppen. Ook wij stonden op de stadscamping en wat een lawaai! De bassen stonden voluit waardoor wij de grond haast voelden trillen. Van hieruit gingen wij toen naar Santiago de Compostela. Wat een leuk reisverhaal en mooie foto’s. Jullie hebben ons echt mee laten genieten. Dank daarvoor. Een hele goede terugreis gewenst en tot gauw😘
  4. René:
    20 juni 2019
    We hebben jullie reis met veel belangstelling gevolgd. Wij waren in 1994 in Portugal, op verschillende plaatsen waar jullie nu ook waren. Onze herinnering is wat vervaagd, tijd om ons reisverslag van toen weer eens te lezen en de foto's te bekijken.
    Goede reis naar huis en gauw tot ziens, Letje en René