De terugreis

30 juni 2018 - Badhoevedorp, Nederland

Zo langzamerhand moeten we ons gaan voorbereiden op de terugreis. Daar nemen we ruim de tijd voor. We zullen op de meeste overnachtingsplekken een paar dagen blijven. Eerst rijden we naar de Drôme en stationeren ons op een camping in het gehucht Grillon. Er staat deze week erg veel wind in de Drôme. Toch willen we graag een rondje fietsen in de omgeving, zodat onze fietsaccu’s op volle toeren moeten werken. We bezoeken Grignan, een lieflijk dorpje, omringd met lavendelvelden. Het dorp is gebouwd rond een kasteel uit de 11e eeuw. Zoals in veel dorpjes in de Drôme vind je hier ook veel middeleeuwse straatjes. Erg leuk om doorheen te lopen. Het kasteel staat bekend als het grootste renaissance kasteel in zuidoost Frankrijk.

Grignan

Daarna bezoeken we Valréas en nemen gelijk wat boodschappen mee. Valréas is een plaats waar vermoedelijk maar weinig toeristen stoppen. Op ons maakte het in ieder geval geen indruk. Alleen het Chateau de Simiane, het huidige stadhuis is de moeite waard. Het ligt aan een groot voetgangersplein met fonteinen.

Valreas

Het middeleeuwse stadje Nyons vinden we daarentegen wel erg mooi. Klimmend door de smalle straatjes met booggewelven en langs paadjes met prachtige uitzichten over de oude stad bereiken we de “Tour Randonne” oftewel “la chapelle Notre-Dame de Bon Secours”.

Tour Randonne” danwel “la chapelle Notre-Dame de Bon Secours”.De kapel

Mariabeelden met de Prachtige boogconstructie

De toren zelf is een oude militaire gevangenis gebouwd in de 13e eeuw en in de 19e eeuw omgebouwd tot kapel . Heel speciaal is de boogconstructie boven de toren met een groot Maria-beeld op de top. De kapel is van binnen niet te bezichtigen maar door de glazen wand aan de toegangsdeur kunnen we dit heiligdom, dat is gewijd aan de OLV van de Goede Hulp, bekijken. Bij het afdalen passeren we het oude kasteel en de “Saint-Vincent kerk” om ten slotte te eindigen aan de Romaanse brug uit de 15e eeuw. Na deze wandeling is het goed rusten op een terrasje aan het grote plein.

Pont Romaine Nyons

We volgen met Betty een bergroute naar het stadje Crest dat ook in de Drôme ligt en krijgen en passant nog een klapband. Gelukkig is de Franse wegenwacht snel ter plaatse om de band te verwisselen.  Crest is een plaats met een middeleeuwse sfeer en het is leuk om er rond te wandelen. Het stadje staat bekend om haar grote toren, want de donjon is met zijn 52 meter de hoogste middeleeuwse toren in Frankrijk.

Donjon van Crest

Vroeger werd hij gebruikt als gevangenis. Gedurende de Godsdienstoorlogen werden hier protestanten opgesloten. En later, ten tijde van Napoleon Bonaparte, de tegenstanders van de staatsgreep van Napoleon. De donjon is opengesteld voor het publiek. Vanaf de top kun je genieten van een prachtig uitzicht over Crest en de nabije omgeving. Je kunt ook vanaf de top naar beneden abseilen. Dat hebben wij maar achterwege gelaten.

image

Een volgende tussenstop naar het noorden eindigt bij Tournus. Een stadje ingeklemd tussen de Autoroute du Soleil en de rivier de Saône. Op een ongezellige camping met een aardappel als beheerder brengen we de nacht door. Beladen met verse levensmiddelen van de regionale markt reizen we de volgende dag verder naar Dijon, de hoofdstad van Bourgondië. Dijon heeft een veelbewogen geschiedenis. Zo wist ik niet dat ons landje  vroeger ook  tot het Bourgondische rijk behoorde. Onze camping ligt ideaal tussen een park en een recreatieplas en de fietsroute door het park eindigt vlak bij het centrum. Dijon heeft veel gebouwen uit de tijd van de gotiek en de renaissance.

Im

De  veelkleurige daken gemaakt van groen, geel en zwart met geglazuurde tegels in terracotta en allerlei geometrische patronen zijn typerend voor de architectuur van Dijon.

Rue Verrerie

Veel van de oude gebouwen dateren van de 12e tot de 15e eeuw. Er zijn goed bewaard gebleven vakwerkhuizen, want Dijon had relatief weinig te lijden van verwoestingen tijdens de oorlogen.

Palais ds DucsEglise St-MichelTorens van de Notre Dame

Het Palais des Ducs et des Etats de Bourgogne, gelegen aan het Place de la Libération, de kathedraal Saint-Bénigne en de Notre-Dame met zijn bijzondere klok trekken het meest onze aandacht. Heel ingenieus zijn de middeleeuwse waterspuwers, die het regenwater wegleidden van de kwetsbare kerkmuren. Ze hebben vaak de vorm van monsters.

De markthallen zijn een feest op zich.

De Hallen met brocantemarktWandschildering t/o de HallenRue Musette

Al het goede dat Bourgogne voortbrengt kun je hier kopen en op zondag is er een grote brocante markt. In de straten rond Les Halles zijn veel café’s en restaurants, dus aan gezelligheid ontbreekt het niet. In het Darcy park speelt een muzikante hartstochtelijk op haar accordeon terwijl het publiek een dansje waagt. Hoe gezellig is dat!

Jardin DarcyDansen in het Parc Darcy op zondagmiddag

En net zoals in veel andere Franse steden, markeert een Arc de Triomf de toegang tot de Rue de la Liberté, de belangrijkste winkelstraat.

Arc de TriomphVakwerk en kunst

Dijon is natuurlijk beroemd vanwege zijn mosterd. Er zijn winkels waar alleen maar mosterd wordt verkocht. Een beetje speciaalzaak heeft de keuze uit een kleine veertig soorten. We sluiten de dag af op een terras bij het Grande Theatre.

Voorts gaan we naar een camping in het dorp Trois Vierges, dat in het noorden van Luxemburg ligt. Daar eindigt de Vennbahn, een leuke fietsroute van 125 km. over een voormalige spoorlijn, die vanaf Aken door de Eifel, België en Luxemburg loopt. We hebben 2 jaar geleden hier stukken van gereden, maar nog niet het zuidelijke traject dat het meest heuvelachtig is. Je kunt de route ook in één dag fietsen en met de trein terug reizen, mits er natuurlijk geen treinstaking is. We spraken een stel Hollanders die uit Aken kwamen en de terugreis per trein wilden doen.  Ze hadden dikke pech, want er werd gestaakt. Je zult dat hele eind maar terug moeten fietsen

Vanuit het hoogste punt van Luxemburg keren we met Betty terug naar Nederland.