De laatste week

3 juni 2016 - Neufchâtel-en-Bray, Frankrijk

Op maandag 30 mei regent het licht in Bilbao. Tegen de middag klaart het op en rijden we via een mooie route naar San Sebastian aan de Noord-Spaanse costa. In het Baskisch heet de stad Donostia. San Sebastian is een mengelmoesje van heuvels, surfstranden en historische gebouwen. Naast brede zandstranden vind je hier een ruime, langgerekte boulevard, gezellige winkelstraten en héél veel restaurantjes. We vinden een camperplaats iets buiten het centrum, die later op de dag behoorlijk vol loopt. De volgende ochtend fietsen we naar het centrum. Eerst langs het toeristenbureau voor een stadsplattegrond en daarna maken we een wandeling door de oude wijk Parte Vieja. Het is een sfeervolle buurt met nauwe straatjes, bijzondere huisjes, barokke kerken en klassieke pleintjes.

image

We strijken neer op een terrasje op de Plaza de la Constitución. Appartementen met oranje en blauwe luikjes domineren dit bijzondere plein. De balkonnetjes zijn - heel apart - allemaal genummerd. We fantaseren een beetje over de betekenis, totdat een kelner ons vertelt dat het een overblijfsel is uit de tijd dat het plein nog als stierenarena diende. Toen verhuurde men deze balkonnetjes als tribune.

In het oude centrum zitten een ongekend aantal pinxtosbars.

image

Volgens het toeristenbureau zou de dichtheid aan bars en restaurants hier het hoogst van Spanje én de wereld zijn. Of dit wetenschappelijk onderbouwd is weten we niet. Zo komen we ook te weten dat San Sebastián zich dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa mag noemen.
Over de boulevard rijden we naar de Monte Igueldo. Je kunt naar boven wandelen - wat overigens een pittige klim is - maar wij nemen de tandradbaan, die al meer dan 100 jaar oud is.

imageimage
Vanaf de top heb je een fraai uitzicht over de zee en over de stad. Het halve maanvormige Conchastrand en het buurstrand Playa de la Ondaretta vormen zich als een oester om het het eiland Santa Clara, dat midden in de baai ligt.

imageimageimageimage

De stranden bij San Sebastián zijn een trekpleister voor surfers, omdat de golven hier meestal goed zijn.
Aan het eind van de middag zetten we onze fietsen weer achterop de camper en reizen door naar Frankrijk.

In Les Landes stoppen we voor een overnachting in het kuuroord Dax. Het is lastig  om een camping of een camperplek te vinden, want het is al laat. Aangekomen op een camping zonder bemande receptie en met open slagboom nemen we de kans waar en rijden brutaal het terrein op.

De volgende ochtend worden we uitgerust wakker, ondanks de nachtelijke regenbuien. Na het ontbijt rekenen we af bij de receptie en vertrekken richting Bordeaux. Het is fris en het motregent af en toe. Dit is weer om chagrijnig van te worden. Ook worden we op de snelweg nog even geflitst. Onderweg passeren we kilometers lange files van vrachtwagens die richting Spanje rijden.  Maar ook in noordelijke richting is het beredruk. Komt dat door de blokkades of door de brandstofschaarste? Op dat moment weten we nog niet dat in midden Frankrijk een aantal wegen helemaal zijn afgesloten vanwege wateroverlast. In een gehucht in de buurt van de stad Angoulême vinden we een camperplek voor de nacht. We staan er met 8 lotgenoten.

Op donderdag 2 juni reizen we weer verder. Ter hoogte van de stad Tours is de A10 afgesloten en ook een deel van de A 85. We rijden daarom naar Le Mans over de A11. Ook hier zien we afritten die zijn afgesloten omdat ze onder water staan. Wat een toestand! Via een departementale weg komen we terecht op een camping in La Flêche aan de Loir. De rivier is hier nog nét niet buiten haar oevers getreden, maar de stroming is wel heel sterk. Een paar waaghalzen manoeuvreren met hun kano's door de stroomversnellingen en als ze in de gaten hebben dat wij naar ze kijken sloven ze zich helemaal uit. Het is nog steeds slecht weer en met deze temperatuur verlangen we naar huis.

Vrijdag 3 juni is weer zo'n saaie reisdag. Eerst zouden we een dagje in la Flêche blijven om wat te fietsen, maar het is 12 graden en miezerig weer. Eind van de middag stoppen we in Neufchatel en Bray. We hebben vandaag zo'n 350 km gereden. Volgens Meteo France wordt het morgen in het westen iets beter. We besluiten om naar de Belgische kust te koersen. Daar willen we nog een dagje fietsen en 's avonds uit eten gaan in Nieuwpoort of Westende, vanwege Henk's verjaardag.

Dit was tevens het laatste reisverslag. We verwachten zondag of maandag weer thuis te zijn.

1. Hilly:
    4 juni 2016
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Henk! Ik hoop dat jullie nog een gezellige laatste vakantiedag hebben. Ja wat een toestanden met die overstromingen! Tot gauw ziens!
  2. H. Smit:
    4 juni 2016
    dag Henk, een fijne verjaar dag gewenst aan de Belgische kust.
    Van harte Gefelicteerd
    jitske en henk
  3. Rita:
    4 juni 2016
    Henk, heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, Rita&Bert
  4. René:
    4 juni 2016
    hallo Henk en Ria, wat vervelend dat jullie door die pech je vakantie niet helemaal kunnen afmaken. Maar de herfst of volgend jaar bieden nieuwe kansen, en in Spanje raak je nooit uitgekeken.
    Henk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wij zijn alweer even terug uit Rethymnon, veel oude herinneringen kwamen boven maar we hebben ook veel nieuws gezien, mooie wandeltochten gemaakt in de heuvels ten zuiden van de stad. Daarna zijn we weer naar Texel gegaan, nu zijn we weer een weekje thuis.
    Goede reis het laatste stukje,
    Letty en René