Valencia, stad van Calatrava

1 mei 2016 - Valencia, Spanje

Vrijdag 29 april en zaterdag 30 april
Valencia is de twee-na grootste stad van Spanje en er is ontzettend veel te doen.
Twee dagen trekken we uit voor een bezoek, eigenlijk is dat te kort om alles te zien. Het camperpark in Betéra is onze uitvalsbasis, het ligt iets buiten Valencia. Met de metro sta je binnen een half uur midden in het centrum. We lopen deze dagen heel wat kilometers en de horeca doet goede zaken met ons. In de historische binnenstad vind je achter elke hoek van de straat wel een prachtige kerk, een oude moorse poort of een gerestaureerde markthal. Het zijn stille maar charmante getuigen die je respect doen opbrengen voor de geschiedenis van deze stad. Het valt ons op dat er veel Nederlanders zijn en dat snap ik wel: je vindt hier een levendig uitgaansgebied, leuke winkelstraatjes en een waanzinnig mooie architectuur. De 14e eeuwse Kathedraal van Valencia, kortweg La Seu genoemd,  is zo'n voorbeeld van bijzondere architectuur. De kathedraal, La Seu,  met de Apostelenpoort.De apsis van de kathedraal

Het gebouw is niet in één soort stijl gemaakt, misschien omdat het zo lang heeft geduurd voordat de kathedraal klaar was. Het uiterlijk is mooi, maar de binnenkant is indrukwekkend bijzonder. Om de kathedraal van binnen te bezichtigen moeten we entreegeld betalen, we zullen dit in Spanje nog vaker tegenkomen.
Een ander mooi gebouw is het stadhuis (Ayuntamiento), dat een modernistische uitstraling heeft maar met Spaanse en typisch Valenciaanse details. het stadhuis van Valencia (Ayuntamiento)Ayuntamiento (stadhuis)

Er is veel bewaking en bij de ingang worden onze jassen en tassen door een X-ray apparaat gescand. Via een statige marmeren trap bereiken we de prachtige zaal van het stadhuis. Wat een fraai bewerkte plafonds, grote kroonluchters en ander interieur!
Vanaf het grote balkon kijk je uit over het enorme plein, het Plaza Ayuntamiento. Het Plaza de Ayuntamientois
In het historisch centrum zijn veel mooie pleinen te vinden, stuk voor stuk even gezellig. Je moet je gewoon onderdompelen in de sfeer van deze relaxte stad. Het is allemaal net even gemoedelijker dan Barcelona.Het Plaza de Toros
De afgelopen decennia hebben er drastische veranderingen plaatsgevonden in Valencia. Zo stroomde de rivier de Turia vroeger dwars door de stad, maar vanwege de vele overstromingen, waarbij sommige delen van de stad tot 2 meter onder water stonden, heeft het stadsbestuur besloten om de rivier buiten de stad om te leiden.  Op de drooggelegde rivierbedding werd een langgerekt park aangelegd met mooi aangelegde tuinen, fonteinen en natuurlijk sinaasappelbomen. Het stadspark is ongeveer 10 km lang en een oase van rust. Ik kan mij voorstellen dat de inwoners hier graag komen.
De 'Ciudad de las Artes y las Ciencias' of 'de Stad van Kunst en Wetenschap' is een cultureel en wetenschappelijk complex en ligt ook in dit stadspark. Dit gebied staat vol met moderne architectuur en is prachtig om doorheen te wandelen. Het is een ontwerp van de Valenciaanse architect Santiago Calatrava. De verschillende gebouwen zijn de iconen van de stad Valencia.

We zien hier o.a. het operagebouw, een aquariumpark, een grote IMAX 3D bioscoop en het Wetenschapsmuseum. In 1996 begon men met de bouw en stapsgewijs werden de verschillende gebouwen geopend, met als laatste L'Àgora in 2009.

Het UmbracleHet OpragebouwMuseo de las Ciencias Príncipe Felipe (Wetenschapsmuseum)Het ÁgoraOceanogràficL'Hemisfèric
We hebben een combiticket gekocht om het L'Oceanogràfic en de Hemisfèric te bezoeken. Daar zijn we wel een dagje mee zoet. Men zegt dat Oceanogràfic het grootste aquarium van Europa heeft. Het voert je naar ondergrondse diepten met verbazend grote aquaria. Je loopt onder en naast exotische vissen, levensgrote haaien en walvissen.  Ook de vertoning in het dolfinarium vonden we leuk en leerzaam.Océanos y TiburónesHumedales AviarioIslasimage
De Hemisfèric is een digitale 3D cinema, met een reusachtig gebogen IMAX-beeldscherm van 900 vierkante meter dat je bijna omhult. Elke dag worden er verschillende films geprojecteerd, meestal documentaires. De films worden liggend bekeken, door middel van allerlei ligbanken die er in het gebouw zijn. Er kan worden gekozen uit verschillende films en je krijgt een headset waarbij je de taal kunt kiezen. Wij waren nog nooit in een IMAX 3D bioscoop geweest en vonden de vertoning spectaculair. Moe maar voldaan nemen we de metro terug naar Betéra.
Om 23.00 uur zijn we weer op het camperpark. Als een balletje rollen we het bed in.
Onze conclusie is dat Valencia een geweldige stad is. We komen hier zeker terug!

Zondag 1 mei
Na alle hectiek van de afgelopen dagen hebben we wel wat rust verdiend, vinden we. Daarom strijken we neer op een luxe camping in het plaatsje Crevillente. We besteden de zondag, zoals het hoort, aan rusten en we maken van de gelegenheid gebruik om, zoals het niet hoort, twee wassen te draaien. De camping Las Palmeras is een toppertje met luxe sanitair, zwembad en een goed restaurant, waar mensen uit de wijde omtrek gaan eten. We zouden hier best wat langer willen blijven, maar die tijd hebben we niet.

1. Ans en aad:
    8 mei 2016
    Wat ziet het er geweldig uit, allemaal en wat een verschil. Het ene heel modern en het andere prachtig antiek. Zeker de dolfijnen en al die andere dieren zijn geweldig. Hebben jullie ook haaien gezien? Deze vind Ysbrand net zo geweldig als krokodillen.
    Dikke kus van Ans