De Sprookjes- en Kastelenroute langs de Wezer

28 april 2014 - Potsdam, Duitsland

Slot FurstenbergKasteel HamelschenburgRinteln marktplatzCamperplaats aan de WeserWie betaalt de veerman?De Baron von Munchhausen

De RattenvangerMuseum van hamelenVoorkant slot Bevern

21 april
Het is 2e paasdag en we zijn helemaal klaar om aan onze tweede reis te beginnen. Ons huis en de poezen kunnen we met een gerust hart toevertrouwen aan de oppas. Alleen laat het weer het vandaag een beetje afweten, dat was niet zo afgesproken met de weergoden.
Deze reis blijven we wat dichter bij huis: Oost-Duitsland en de Oostzeekust staan op het programma. Maar eerst moeten we nog langs onze dealer in Nijverdal, want Betty moet APK gekeurd worden. We hebben een hekel aan vroeg opstaan en daarom gaan we een dag eerder naar een voor ons vertrouwde camping in Nijverdal, zodat we morgenochtend op tijd bij de garage zijn. 's Nachts regent en onweert het behoorlijk.

22 april
De volgende ochtend doet de zon zijn best om ons te plezieren. We vullen de koelkast bij de Jumbo en rijden naar de garage. De monteur is zo aardig om ook nog even de brander van onze koelkast schoon te maken en na de koffie gaan we op weg. Van de geplande route wijken we al snel af, want langs de rivier de Wezer liggen een paar schattige stadjes, die allen iets te maken hebben met sprookjes van de broertjes Grimm. Het lijkt ons wel leuk om eens een sprookjeswereld binnen te stappen. Je blijft toch altijd een beetje kind, hoe oud je ook bent.
Onze eerste overnachting is in het plaatsje Rinteln. We vinden daar een camperplaats aan de Wezer. Rinteln is een historisch stadje met rijkversierde vakwerkhuizen. Op de Marktplatz zijn gezellige terrasjes, cafe's en restaurants. Het is een centrale ontmoetingsplek voor fietsers en wandelaars. Van hieruit zijn verschillende fietsroutes uitgestippeld. De Weser-Radweg is een ruim 500 kilometer vrij liggend fietspad en loopt vanaf het stadje Hahn-Munden in midden Duitsland helemaal door tot aan Cuxhaven aan de Noordzee. Wij zullen de komende dagen enkele stukken van deze fietsroute afleggen.

23 april
Ons eerste fietstochtje is een mooie route over licht heuvelachtig terrein. Geurende koolzaadvelden flankeren het fietspad en we genieten volop van de omgeving. Halverwege de route steken we over met het pontje en fietsen door een beschermd natuurgebied weer terug naar Rinteln. We verbazen ons over de spulletjes, die de Rintelaren op de rommelmarkt willen verkopen. Op een terras is het daarna goed toeven in het zonnetje.

24 april
Met Betty rijden we naar slot Hamelschenburg, dat tussen 1588 en 1613 door Jürgen Klencke en zijn vrouw Anna von Holle werd gebouwd. Het kasteel is nog altijd in het bezit van deze oud-adelijke familie. Wij krijgen er een rondleiding en de historische kamers laten de ruim 400 jaar oude familiegeschiedenis, met alle pracht en praal, goed zien. Het is jammer dat we geen foto's mogen maken.
Hierna gaan we naar Hamelen op zoek naar de Rattenvanger. Alles in dit stadje staat in het teken van dit sprookje. We zien overal ratten zitten, tussen de kinderkopjes op straat, op putdeksels en het stadsmeubilair. Gelukkig zijn ze van koper. Wij bezoeken het plaatselijke museum, dat grotendeels over de geschiedenis van het stadje en zijn bewoners gaat. We krijgen er een bijzondere, mechanische toneelvoorstelling te zien over het verhaal van de Rattenvanger. Nadat we het winkel- en het culinaire aanbod van Hamelen geproefd hebben rijden we verder. We komen langs het stadje Polle, waar de burcht van de Graaf van Everstein is. Hier bevindt zich het huisje van Assepoester, dat we niet vinden. Wel vinden we in Holzminden een camperplaats met stroom en zelfs broodjesservice.

25 april
Holzminden staat bekend als 'Stad van de Geuren en de Aroma's'. Hier staan 18  'geurzuilen' en als je je neus achterna gaat krijg je alle historische hoogtepunten van het stadje te zien, zegt men. Henk ziet het niet zitten. Dat snap ik wel, want zijn reukorgaan werkt niet zo goed, hij ruikt nooit iets. De kans op verdwalen wordt dan wel heel groot.....  Wij fietsen vandaag naar het dorpje Bevern, waar het gelijknamige kasteel staat. Dit slot werd in de 16e eeuw gebouwd door Statius von Munchhausen, die overigens veel kastelen in deze omgeving bezat. Nu zijn er rondleidingen en wordt het kasteel gebruikt voor theater, concerten en tentoonstellingen. Naast een tentoonstelling over oude ambachten bezoeken we er een aardige tentoonstelling, die in het teken van mechanische telecommunicatie staat. Via seinpalen met bewegende armen werden twee eeuwen geleden de berichten vanuit Koblenz naar Bremen en vice versa doorgegeven. Dat ging er heel ingenieus aan toe, er was immers nog geen elektriciteit. Pas veel later kregen we de morse. Langs de Weser fietsen we weer terug naar Holzminden.

26 april
In Nederland wordt vandaag Koningsdag gevierd, maar ook in Duitsland is het volop feest. Kermissen en vlooienmarkten alom. Na een bezoek aan de Lidl gaan we naar het stadje Hoxster. Het historische centrum van dit stadje heeft nog grotendeels de middeleeuwse structuur met smalle steegjes. Onder de vakwerkhuizen zijn er enkele in de stijl van de Weserrenaissance met versierde gevels. We laten Betty achter op de camperplaats van het recreatiegebied, fietsen een rondje langs de Weser en laten ons door de veerman overzetten naar de overkant. De lucht begint te betrekken en in de verte horen we het onweer al aankomen. In Hoxster komen we voor een moeilijke keus te staan: currywurst mit bratkartoffeln of toch torte mit sahne? Het wemelt hier van de restaurantjes, biergarten en fietsers. Tegen de avond begint het dan toch te regenen en 's nachts is het noodweer.

27 april
Het laatste stadje van de sprookjesroute is Bodenwerder. Dit is de geboorteplaats van de Baron von Munchhausen, ofwel de 'leugenbaron'.  In Bodenwerdervindt op de laatste zondag van april - dus vandaag - het Kirschblutenfest  plaats. Genoeg redenen voor ons om er heen te gaan. We hebben een camping opgezocht en tussen de buien door kunnen we naar het museum fietsen. Daar krijgen we alles te horen over de beruchte baron, die echt heeft bestaan. Hieronymus Carl Friedrich Freiherr von Munchhausen werd geboren in 1720 en overleed in 1797. De Baron bezat in zijn tuin een paviljoentje, waar hij na de jacht menige fles ontkurkte en waar hij zijn vrienden onder het genot van schnaps fantasievolle verhalen vertelde. Hij vertelde over de jacht, over zijn reizen en over zijn tijd bij het Russische leger. Hij heeft zijn verhalen nooit zelf opgeschreven, dat deden zijn gasten later anoniem. Het kersenbloesemfeest was misschien ook wel een leugentje, wij hebben er behalve een fanfare-orkest, niets van mee gekregen.
Het blijft maar regenen en de weersverwachting is ronduit slecht. In noordoost Duitsland zou het droog blijven, daarom gaan we morgen die kant op.

1. Rita:
    28 april 2014
    hoi, wat een leuke verhalen weer, en ik had nooit gedacht, dat er zo veel te beleven zou zijn daar! vooral de baron van M spreekt tot de verbeelding,Rita
  2. Alexandra:
    28 april 2014
    Hebben jullie ook het snoephuis van Hans en Grietje gevonden? Jammie.
  3. Yvette Feist:
    28 april 2014
    Deutschland Deutschland alles ist nog niet vorbei, weil Ria und Henk sind dabei.
    Heisse Grusse von Fraulein Feist
  4. Elisa en Jan:
    28 april 2014
    Wat een mooie , rustige, romantische omgeving. Het is zeker sprookjesachtig, de sprookjes van Grimm vond en vind ik prachtig. Ik zie de ganzen en varkens over de weggetjes lopen, met een varkenshoeder,oud en krom getrokken.
    Mooi nieuws uit Amsterdam, Jan heeft afgelopen vrijdag een lintje gekregen, uitgereikt in de nieuwe kerk, door van der Laan. Zijn medebestuursleden hebben hem voorgedragen. Vrijdag krijgt hij nog een receptie. Het was een bijzondere dag.
  5. Ans:
    29 april 2014
    Geweldig al die sprookjes, ik ben er nog altijd gek op. Een van mijn favoriete jeugdboeken is Harlekijntje op kasteel Hemelhoog. zijn jullie dat al tegen gekomen?
    Nog veel plezier.
    dikke kus, Ans
  6. Au3:
    29 april 2014
    Heeeeeeeeeerluuuk weer zo'n reisverslag van mammaria (niet in geuren :-D, maar wel in kleuren), waardoor je het idee hebt dat je daar ook rondloopt!! Geniet ervan,luitjes! xxx
  7. Leo, Joke en Melissa:
    29 april 2014
    Wat leuk dat je al die plaatsjes uit de Grimm verhalen bezoekt. Een reden om ze nog een keer te lezen. Hopelijk is het weer beter bij jullie hier is het momenteel wisselvallig en niet echt warm
    groetjes
  8. Fred Kohl:
    Ha Ria en Henk,
    Wat heb ik genoten van jullie uitgebreide verslag. Nooit heb ik geweten dat in Oost Duitsland zo veel moois en ouds te bewonderen valt, zelfs tot de Middeleeuwen aan toe. Jullie maken me nieuwsgierig naar het vervolg, ik kijk er naar uit.
    Groetje en fijne reis, Fred