Het eiland Rugen

14 mei 2014 - Berlijn, Duitsland

5 mei tot 10 mei

Rügen is hét vakantie eiland bij uitstek voor de Duitsers. Het eiland heeft uit zee oprijzende krijtrotsen, brede stranden, verstilde meren en prachtige beukenbossen. Midden op het eiland ligt de hoofdstad Bergen, qua omvang ongeveer vergelijkbaar met Badhoevedorp en Lijnden samen. Het stadje is niet echt de moeite van het bezoeken waard. In het noorden van het eiland ligt het Nationaal Park Jasmund, waar één van de oudste beukenbossen van Europa te vinden is. Het bos staat sinds 2007 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Wij beginnen hier onze rondreis.
We overnachten in het kleine gehucht Lohme en fietsen de volgende ochtend door de beukenbossen naar de 'Stubbenkammer'. Hier bevindt zich de zg. Konigstuhl, een markant uitzichtpunt bovenop de krijtrotsen (116m boven de zeespiegel). Het uitzichtpunt is alleen te bereiken via het bezoekerscentrum Jasmund, waarvoor een veel te hoge entree wordt gevraagd. Je bent toch Hollander, dus dan maar een interactieve rondleiding met een ecologische multimediashow op de koop toe nemen. Helaas kunnen we niet naar beneden lopen naar het strand. Dat zou te gevaarlijk zijn, want enkele jaren geleden is hier een heel groot stuk krijtrots losgekomen. De Oostzee is toen nog lange tijd wit gebleven.
Via het plaatsje Sassnitz rijden we vervolgens met Betty over een smalle landtong naar Prora. Deze badplaats kreeg bekendheid toen de nazi's in 1936 een giga badhotel bouwden voor het 'Kraft durch Freude' project. Het grootste hotel ter wereld moest 20.000 vakantiegangers uit de arbeidersklasse ontvangen. Door WOII is het hotel nooit als zodanig in gebruik geweest en tijdens het DDR regime bleef het grotendeels leeg staan en verpauperde. Het complex is maar liefst 4.5 km lang en bestaat uit 3 blokken van 6 etages. De meeste blokken staan leeg met ingeslagen ramen of zijn van binnen helemaal ontmanteld. Nu valt het onder monumentenbescherming en wordt het onder de naam 'de Kolos van Prora' verkocht aan particuliere investeerders. Een klein deel wordt gebruikt als museum, jeugdherberg en informatiecentrum.
Hierna rijden we naar de noordelijkst gelegen punt van Rügen naar Kap Arkona. Bij het dorpje Putgarten  kun je niet verder met de auto. Je moet nog 2 km lopen, met het toeristentreintje gaan of de fiets nemen (wat wij doen). Naast de oude vuurtoren is hier tijdens WOII een ondergronds bunkercomplex gebouwd en tijdens de DDR periode is dit verder uitgebreid. Er staat nu een nieuwe moderne vuurtoren, pal naast de oude. Wij maken er een korte wandeling, maar kunnen ook hier het strand niet op vanwege instortingsgevaar. Dicht bij Kap Arkona ligt Vitt, een authentiek vissersdorpje met witte huisjes en rieten daken. Van hieruit heb je prachtig zicht op de krijtrotsen van Arkona. We gaan terug naar de parkeerplaats van Putgarten en rijden met Betty verder naar de Wittower veerpont. Binnen 10 minuten staan we aan de overkant en kunnen we het eiland Hiddensee - dat verboden is voor auto's - zien liggen. Het is al laat en ook het weer is niet betrouwbaar. We moeten dit eiland daarom links laten liggen. Jammer, want we hadden ons graag geschaard bij de bekenden zoals Albert Einstein, Thomas Mann, de dichter Gerard Hauptmann en Jitske en Henk uit Pieterburen, die zich hier laafden aan de rust en de weidse luchten.
We blijven 2 nachten in Sellin op een zg 'Topplatz' camperplek en van hieruit fietsen we een rondje langs wat badplaatsjes. Het regent een beetje, maar we zijn niet van suikergoed en houden de moed erin. Wat we minder leuk vinden zijn die verschrikkelijke Oost-Duitse, slecht gelegde kinderkopjes, die de test afremmend vermogen glansrijk zouden winnen van hun Belgische soortgenoten. Je nieren gaan er spontaan van aan de wandel.
We beginnen in Sellin, waar we de meest gefotografeerde Seebrücke van Rügen willen zien. Deze pier is heel vaak het decor voor bruidspaartjes, waar een fotoshoot plaatsvindt en later de bruiloft gevierd wordt. Voor kinderen is er een duikgondel, waarmee je naar de diepte van de zee zakt om naar visjes te kijken. We fietsen eerst naar de badplaats Baabe en later door naar Göhren. In de zomermaanden ongetwijfeld heel aantrekkelijke badplaatsen met leuke winkeltjes en prachtige hotels. Nu is het er koud en ongezellig.
Fietsend door de bossen hoor je regelmatig de stoomfluit van de 'Razende Roland' een smalspoorstoomlocomotief van meer dan een eeuw oud, die over het traject tussen Göhren - Sellin - Binz - Putbus en Lauterbach pendelt. Omdat het ophoudt met zachtjes regenen rijden we maar terug naar Betty.
De weersvoorspelling is slecht, het blijft regenen en het is koud. We zitten nu vier dagen op Rügen en vinden het mooi geweest. Rügen is een prachtig eiland, maar je moet het weer mee hebben. Met deze regen kun je beter in een stad verblijven en daarom gaan we morgen naar Schwerin toe.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elisa en Jan:
    14 mei 2014
    Lieve Ria, Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Het betere weer komt eraan, nog veel plezier. Elisa en Jan
  2. Rita:
    14 mei 2014
    Wat een mooi verhaal weer.
    En Ria, bij deze de felicitaties voor je verjaardag -ik had je een mailtje naar je eigen adres gestuurd- er was vast wel een heerlijke lokale taart bij de koffie,
    groeten, Bert en Rita
  3. Anita Hagen:
    15 mei 2014
    Wat een skitterende verhalen weer! Nog enorm van hartelijkst gefeliciteerd, Ria! Dat je maar een gezond oud besje mag worden, later als je groot bent! Liefs XXX Anita
  4. Fred Kohl:
    Hoi lieve Ria,
    Wat een avontuur weer en toen ik las over Rügen en ook verder las, kwam inderdaad dat roemruchte vakantieoord van Hitler aan bod. Ik heb daar een aantal jaar geleden een grote reportage over gezien op de televisie. De hoogmoed van die dictator is een van de vele steengeworden gedrochten uit die tijd. Een kilometers lang gebouw dat als hotel moest dienen. De menselijke dwaasheid ten top.
    Jammer dat het troosteloze weer jullie heeft verjaagd evenals de door instortingsgevaar bezienswaardigheden. Ik lees graag hoe Schwering jullie bevalt. Laat het ons weten en tot die tijd: geniet van je vrijheid en groet aan Henk.
  5. Loes:
    Lieve Ria
    Heerlijk hè, dat gerammel over die kinderkopjes!
    Ook ik ben benieuwd naar Schwerin om daar eventueel een tussenstop te houden. Nog veel plezier jullie en natuurlijk een dikke zoen voor je verjaardag! Groetjes, Ton en Loes
  6. Leo, Joke en Melissa:
    17 mei 2014
    Ria,nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Jullie zien weer hele leuke plaatsjes. Hopelijk is het weer beter hier is het nu lekker
    groetjes