Het schiereiland Bretagne

8 september 2014 - Arzon, Frankrijk

De 11 sluisjes bij HedeDe jachthaven in VannesRue des Halles en de rue St.SalomonVannes en zijn vrouwDe wasplaatsFietsroute over het schiereiland RhuysUitzicht op het schiereiland Conleau

Bretagne heeft iets mystieks. Als je op de landkaart kijkt zie je overal symbolen voor menhirs, dolmens en andere vreemde bouwsels. Wie bracht ze daar en waarom? Sommigen beweren dat de Kelten ze meenamen, maar anderen weerleggen dat. Wij kennen ze uit de verhalen van Asterix en Obelix en deze stripfiguren houden de geschiedenis van de Romeinen en de Kelten levend. Onder Keltische invloeden heeft Bretagne ten opzichte van het overige deel van Frankrijk een eigen cultuur ontwikkeld en op sommige plekken wordt zelfs een aparte taal gesproken, het Bretons. Spannender zijn de legendes waarin elfen, dwergen of korrigans de hoofdrol spelen. En wie kent niet de verhalen over koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel? Lancelot en Guenevere. En de tovenaar Merlijn, die in het oerbos van Brocéliande begraven zou liggen.
We zijn al vaker in Bretagne geweest en blijven het een fascinerend deel van Frankrijk vinden, waar we steeds iets nieuws ontdekken. Dit jaar hebben we geluk, het weer zit mee. Voor ons een reden om er wat langer blijven, want we volgen de zon en hebben alle tijd.

1 september
Vandaag over het jaagpad langs het kanaal gefietst. Een prachtige route, waarbij je door bosrijk gebied rijdt. We passeren heel veel sluisjes en daaraan kun je merken dat je onderweg klimt. Vooral bij het dorpje Hede is het even flink trappen. Dit dorp is een bezienswaardigheid op zich, want hier liggen elf sluisjes op een afstand van exact 200 meter van elkaar. Iedere sluistrap brengt het bootje 2.5 meter hoger. Er moet namelijk 27 meter overbrugt worden en dat is nog een heel gedoe. Het versassen duurt bij elkaar zo'n 4 a 5 uur en daar moet je als schipper wel rekening mee houden. Gelukkig heb je hier geen beroepsvaart, daarvoor zijn de sluisjes te smal. De terugweg fietst een stuk lichter, we dalen langzaam en kunnen dus helemaal losgaan.

2 september
Eerst boodschappen gehaald en toen van Rennes naar Vannes gereden. De camping ligt net buiten het stadje op een schiereiland en met de fiets ben je binnen een kwartier in het centrum. Vóór de camping is een aparte camperplaats voor 10 campers op asfalt, maar wij willen een plek op de camping zelf. De camping loopt wat schuin waardoor we Betty niet goed waterpas krijgen, maar uit bed rollen zal vannacht vast niet gebeuren. Na het eten maken we nog even een rondje over het schiereiland Conleau en strijken neer op een terrasje met uitzicht op de Golf van Morbihan. Bij de Morbihan behoren 42 eilanden, waarvan de bekendste Île d'Arz, Belle-Île-en-Mer en Île aux Moines zijn. Mor-Bihan is Bretons voor 'kleine zee'. Men zegt dat het een van de mooiste baaien ter wereld is, vergelijkbaar met Halong Bay in Vietnam, maar dat vinden wij un peu overdreven. Dit is wel een prachtige plek om de zon te zien ondergaan.

3 september
De hele dag brengen we in de middeleeuwse stad Vannes door. In Vannes zit de prefectuur van Morbihan. Bij de toeristeninformatie hebben we wandelroutes opgehaald en bovendien is het vandaag marktdag.  Die markt is reuze gezellig en het aanbod heel afwisselend. Het is heerlijk wandelen langs al die intact gebleven architecturale pareltjes. De stadskern is stijlvol gerestaureerd en heeft daarbij zijn bijzondere karakter weten te behouden. Herenhuizen, gebouwd in de 17e eeuw, vakwerkhuizen en de Saint-Pierekathedraal zijn de meesterstukken van een stad die nog steeds wordt beschermd door stadswallen. Langs de stadswallen zien we mooie wasplaatsen van leisteen.
Bij een Orange winkel schaffen we een z.g. 'Let's go' prepaid Simkaart aan voor in onze 'domino'. Nu hebben we voortaan overal WIFI tot onze beschikking.

4 september
We willen het schiereiland Rhuys verkennen, dat de Golf van Morbihan omarmt en tegenover Vannes ligt. Betty wordt op een geschikte camperplaats gezet en wij pakken de fietsen. Het gebied rondom de Golf van Morbihan is perfect voor korte fietstochtjes. Het departement heeft verschillende routes uitgestippeld die langs het kasteel van Suscinio, de zoutmoerassen van Lasné, de visafslag van Port Navalo en verschillende oesterparken gaan.
Veel toeristen trekken naar de Quiberon, maar het schiereiland Rhuys is even mooi en zonder massatoerisme. Behalve dan in de plaats Arzan, daar is een giga grote jachthaven die afgeladen ligt met zeiljachten. Opvallend is hier het overwegend Engelse publiek, dat de terrassen en boetieks bevolkt. Het wordt een pittig fietstochtje door het golvende landschap. Uitgeteld maar voldaan komen we terug bij Betty en we slapen weer heerlijk in haar schoot.

1. René:
    10 september 2014
    Hallo Ria en Henk,
    ik ben geen Frankrijk kenner en had nog nooit van deze baai gehoord. Maar nu ik zie dat er ook "Waddeneilanden" zijn, wordt ik toch wel nieuwsgierig. Ik ben benieuwd of jullie die eilandjes ook nog gaan bezoeken.
    Groet, ook van Letje, en een mooi vervolg van de reis,
    René