San Marino

3 september 2013 - San Marino, San Marino

kabelbaan naar oude binnenstadPalazzo del Governoguarda di roccahet uitzicht

vrijdag 30 augustus

Om 10.00 uur verlaten we de stad van de opera richting San Marino. De reis verloopt voorspoedig en om 14.30 uur parkeren we Betty op een plek niet ver van de gondelbaan. Hier zullen we ook gaan overnachten. Het was een hele klim de heuvel op, maar Betty kan het aan (ze heet Betty omdat ze een Ford motor heeft). De gondelbaan brengt ons snel en efficiënt naar boven. Boven op de berg ligt de oude binnenstad en het uitzicht is majestueus. We zien Rimini aan de Adriatische zee liggen en aan de andere kant de Apenijnen. Verder is San Marino een groot toeristencircus met allemaal souvenirshops. Het ministaatje wordt bestuurd door 2 regenten en 60 raadsheren. Persoonlijk denk ik dat die raadsheren de plaatselijke kroegbazen zijn. Bezienswaardig is het Palazzo del Governo waar de regenten zetelen en waar in de zomermaanden de aflossing van de wacht ieder half uur plaatsvindt door de Guarda di Rocca. Er zijn maar liefst elf musea en negen kerken. Daarnaast is er een secretarie van Binnenlandse Zaken, Handel en Cultuur en ze hebben er zelfs een leger.

1. Leo, Joke en Melissa:
    3 september 2013
    Ik vind Betty een leuke naam voor jullie camper. Wat een leuk stadje en veel te bekijken.
  2. Fred Kohl:
    3 september 2013
    Wat een leuk verhaal weer. 2 regenten die een kroeg beheren, nou dan zijn die 60 raadsheren de vaste klanten. Geweldige foto's, dank dank. En ja elf musea, kolfje naar mijn hand. Jullie kunnen daar echt een aantal dagen genieten van de cultuur en die schitterende omgeving. Doe Betty mijn groeten en ik kijk uit naar het vervolg. Lieve groet, Fred
  3. Yvette Feist:
    25 september 2013
    Lieve Ria en Henk,
    Ik lees jullie reisverhalen niet geheel chronologisch, maar geniet elke keer weer, xx yf