Het Necromanteion

9 september 2013 - Ammoudia, Griekenland

6 september.
Vandaag staat een bezoek aan het Necromanteion van Ephyras op ons programma. Dit is het heiligdom van het Orakel van de Doden en de mythologische toegang tot Hades. Men kwam vroeger naar dit heiligdom om de zielen van de doden om raad te vragen. Eerst werden de gelovigen gebrainwasht d.m.v. langdurig vasten en eenzaamheid, waarna rijkelijke offergaven werden verlangd. Vervolgens werden de bezoekers via trappen naar donkere gewelven geleid, waar ze -mede door toegediende drugs- dachten dat ze in de Onderwereld afdaalden. Als apotheose werd beneden, volledig in het duister, in een crypte een schouwspel opgevoerd met zogenaamde geesten. Tjonge, wat een volksverlakkerij!  Dit alles vond plaats in de 4e en 3e eeuw voor Christus. Op de fiets rijden we naar het dorpje Messoppotamo, ongeveer 5 kilometer vanaf Ammoudia. Het heiligdom ligt op een heuvel, ongeveer 500 meter boven het dorpje en de weg erheen is zeer steil. Als we boven zijn blijkt het Necromanteion gesloten te zijn wegens restauratie. Ja, duh..., hadden ze dat niet een paar eeuwen eerder kunnen doen, dan stond er misschien nog iets meer overeind dan  die paar ruïnes. En hadden ze die restauratie niet beneden kunnen aankondigen, dan was ons die rit naar boven bespaart gebleven. Dan maar wat boodschappen inslaan, want de voorraad groente en fruit moet hoognodig worden aangevuld. Het zit ons niet mee, want in het hele dorpje is geen groente of fruit te krijgen. Gelukkig is in Amoudia wel een kleine supermarkt waar welliswaar geen groente, maar wel tomaten, perziken en druiven te koop zijn. Vanavond gaan we eten bij Thomas, de uitbater van een klein restaurant aan het strand vlak bij ons. Hij heeft ons uitgenodigd, omdat er verse zwaardvis en mosselen op het menu staan. Bij Thomas mogen we altijd ons cassettetoilet legen. Onze Griekse buren gaan vanavond uit en vragen of wij op hun hondje willen passen. Vooruit dan maar, het beestje is 3 maanden oud, nog een puppy dus.

1. Leo, Joke en Melissa:
    9 september 2013
    We leren hier veel van. Je bent toch wel een bikkel als je tot je middel door het water gaat
  2. Yvette Feist:
    11 september 2013
    HI Mama Ria en Henk,
    Leuk toch oppassen op een klein hondje!
    Hopelijk vandaag contact via skype, ik ben er klaar voor. Groeten Yvette F