Korinthe

12 oktober 2013 - Korinthe, Griekenland

11 oktober.

Het wordt een warme dag vandaag en de temperatuur loopt deze ochtend al snel op naar de 28 graden. We hoeven gelukkig niet ver te rijden om het oude Korinthe te bezoeken. Kijk,  dit is ook weer zo'n 'must see' plaats. Vanuit alle werelddelen arriveren hier de toeristen, nadat ze eerst door de cruiseschepen aan land zijn uitgespuugd en per bus hierheen gebracht. We zien zelfs groepen Aziatische nonnetjes met mega zonnekleppen op.

Japanse zusters op excursieBussen vol toeristen komen via cruiseschepen tegenwoordig

Vanwege zijn gunstige ligging moet het oude Korinthe vroeger een welvarende handelscentrum zijn geweest. De opgravingen tonen de enorme omvang van de stad, die in de Byzantijnse tijd door aardbevingen werd verwoest en later door de Romeinen opnieuw werd opgebouwd.  De nieuwe stad ontwikkelde zich al snel tot kosmopolitisch centrum waar Grieken, Romeinen, Hebreeërs en Feniciers woonden die elk op hun eigen manier hun eigen goden aanbaden. Gefeest werd er ook, en hoe!
Uiteindelijk was het de apostel Paulus die zich hier vestigde om de Korinthiers, die hij veroordeelde om hun losbandigheid, op het rechte pad te brengen.

imageTempel van Apollo

Het meest opvallende gebouw van de benedenstad is de Apollotempel, althans de zuilen die nog overeind staan.
Als je de vindplaats binnenloopt kom je op de grote Agora terecht, een enorm rechthoekig plein dat het centrum vormde van de handel en het openbare leven.  Aan de westkant zie je 12 winkels naast elkaar met daarvoor 6 kleine tempeltjes, die gewijd waren aan Poseidon, Herakles, Tyche en andere goden. Tegenover het plein loopt de beroemde Lechaionweg.

image

Deze met marmer geplaveide weg verbond de haven van Lechaion met de stad Korinthe. De weg eindigt bij een trap met een imposante toegangspoort de zg. ‘Propylaien', welke werden opgesierd door beelden van de beschermgoden van de stad: Helios en Faethon.

imageimageimage

Hier ligt ook  de bron van Pereine, waarvan men zegt dat deze zelfs nu nog het moderne dorp voorziet van water.

image

Dit is de tempel van Octavia met 3 versierde Korinthische zuilen. Deze tempel was gewijd aan de zuster van keizer Augustus.
De stad heeft ook nog 2 theaters om te bezichtigen.

Heracles in gevecht met een Amazone. Eén van zijn 12 heldendaden.....

Nog een heldendaadnog een

Uiteraard bezoeken we het museum, waar de ‘twaalf werken’ van Heracles zijn uitgebeeld. Met deze werken verwierf hij zijn onsterfelijkheid.

Hieronder zien we een buste van de jonge keizer Nero en ook prachtige mozaïeken.

De jonge Nero

image

Na dit bezoek aan het oude Korinthe drinken we nog even een café freddo op het overschaduwde terras reizen verder naar de stad Loutraki.
Maar eerst passeren we nog het beroemde kanaal van Korinthe, waar we natuurlijk even stoppen. Het kanaal is 25 meter breed en ongeveer 6 km lang.

12 jaar aan gewerkt door Hongaren

Het is  een spectaculair gezicht om op 80 meter diepte boten te zien varen. Ik griezel een beetje om over de loopbrug te wandelen. Dan te bedenken dat je waaghalzen hebt die er gaan bungy-jumpen.

Henk bungy-jumpen boven het kanaal

In de oudheid, toen het kanaal nog niet bestond, werden de boten op een wagen gehesen en van de Korinthische naar de Saronische Golf versleept. Het idee om een kanaal te graven bestond al in de 7e eeuw v.C., maar werd nooit uitgevoerd. Het zou nog tot 1893 duren, alvorens het kanaal in gebruik kon worden genomen. Het uitgraven duurde 12 jaren en een gedenkteken herinnert aan de opening door de koning van Griekenland George I samen met de Oostenrijkse keizer Frans Josef.
De stad Loutraki is een heel moderne stad en wordt veel bezocht door Grieken omdat het een kuuroord is. Voor ons is de stad weinig interessant en we kunnen er met de camper ook niet overnachten. We rijden daarom naar een dorp 15 km noordelijker, waar je wel aan het water zou mogen staan. Dit vakantiedorp heeft alleen luxe hotels die allemaal dicht blijken te zijn. We zien ook geen personeel, zelfs geen bewoners of toeristen. Het is hier uitgestorven. Best eng, het lijkt wel of we in een griezelfilm beland zijn. We keren gauw om, op zoek naar een camping in deze streek. Dat is niet zo eenvoudig buiten het seizoen, maar in Isthmia lukt het om een camping te vinden, die nog open is. We kunnen hier nog 2 overnachtingen doen, dan sluit ook deze.

1. Rita:
    ha Henk en Ria,
    wat een mooie reis! en wat fijn dat jullie zo genieten. Een deel van Griekenland hebben wij ook gezien, erg leuk en herkenbaar, en dan die heerlijke griekse hapjes, ik reis mee.
    Rita, en ook namens Bert
  2. Elisa en Jan:
    Lieve Ria en Henk,
    Het regent hier cats en dogs, er is een weeralarm afgekondigd, vandaag in sommige streken. Voor het eerst in 1.5 jaar ben ik met de hond niet naar het park geweest, wind, regen en kou. Genieten jullie van het mooie weer met af en toe een bui. Wij zijn ook wel eens na 15 oktober in Griekenland geweest en veel was dicht af en toe een open restaurantje. Veel uitbaters in toeristische gebieden wonen in de winter in de stad, was onze ervaring. Je komt wel meer met de autochtonen in contact, zoals in jullie verhaal in Poros, heel erg leuk.
    de toeristische trekkers zullen wel openblijven zolang er schepen aanmeren. Mooi jullie foto's van de opgravingen en beelden en mozaiken in het museum. In Rome hebben wij ook prachtige romeinse mozaiken gezien, maar ook in Turkije kun je genieten van alle mooie Romeinse en byzantijnse resten. Misschien jullie volgende reis? Wij genieten met jullie reis mee.
    Heel veel liefs Elisa en Jan
  3. René:
    Hallo Ria en Henk,
    leuk om Poros weer eens terug te zien. Ik vond het ook een gezellig plaatsje met veel terrasjes langs de kade. en allerlei kleine pensionnetjes. Ik ben hier vanuit Piraeus verschillende keren voor een paar dagen naartoe geweest. Fietsen had je nauwelijks nodig, zo klein is het.
    Dat het toeristenseizoen bijna voorbij is, kan jullie reis juist leuker maken. Je hebt veel meer contact met de lokale bevolking: de aandacht is nu voor de laatste toerist en dat zijn jullie! Wij zijn drie keer zelfs in de winter geweest en daar heb ik prima herinneringen aan.
    Groet, ook van Letty,
    René
  4. John en Hetty:
    Hoi Henk en Ria,
    Hartelijk dank voor jullie kaart.
    Mooie foto's en leerzame verhalen.
    Ik was 50 jaar geleden ook op Poros; niet veel veranderd.
    Kan het zijn dat het theater in Epidaurus ook al in de zestiger jaren bekend was ? Wij waren in die periode, gedurende een nachtelijke wandeltocht toevallig tijdens een toneelstuk op het podium beland en vervolgens in het Grieks weggejaagd.
    Hoop jullie weer gezond en wel terug te zien.
    Goede reis verder en hartelijke groet van John en Hetty
  5. H. Smit:
    19 oktober 2013
    Al een week geen nieuw verhaal, zijn jullie in wi fi - loze zone terecht gekomen ?
    wensen jullie een goed vervolg van de mooie reis
    jitske
  6. Harry Vermeulen:
    20 oktober 2013
    Hallo Henk & Ria,
    Nog bedankt voor de kaart. Leuk wat te lezen over plekken waar ik lang geleden ook geweest ben, zoals Poros, Epidavros en Navplio. Het kanaal van Korinthe kan ik me ook nog goed herinneren ivm een fietstocht rond de golf van Korithe, vanaf Patras door de binnenlanden van de Pelopponesos en via Delphi weer terug. Een goede reis verder!
    groeten, Harry
  7. Yvette Feist:
    30 oktober 2013
    Lieve Ria en Henk, nog een paar dagen en dan kunnen we elkaar weer heerlijk voelen.
    Volgens mij zijn jullie nu op terug weg daag xxx yf