Rondreis Spanje-Portugal 2016: de eerste week

25 april 2016 - Peñíscola, Spanje

Hallo familie, vrienden en iedereen die het leuk vindt om met ons mee te reizen. We gaan weer op reis en deze keer willen we een rondreis door Spanje en Portugal maken. Dat waren we de twee voorgaande jaren ook al van plan, maar door omstandigheden ging het steeds niet door. Ook deze keer dreigde het even mis te gaan, waardoor we ruim twee weken later dan gepland pas vertrekken. We denken erover om begin juli weer naar huis te gaan.

Maandag 18 april
Om 10.30 uur is het zover en kan onze vakantie beginnen. We rijden eerst naar Bergen op Zoom, waar we de gasflessen laten vullen. Via de Liefkeshoektunnel rijden we zonder oponthoud langs Antwerpen, Gent, Kortrijk, Lille tot de afslag van de snelweg naar Compiègne. Er volgt een prachtige route door een bos naar het schilderachtige Pierrefonds. Om 18.00 uur komen we aan op de camperplek in Morienval. Hier waren we vorig jaar ook al eens. Na het eten gaan we met de kippen op stok.

Dinsdag 19 april
Het was vannacht tegen het vriespunt en vanochtend moest de kachel aan. Als we weer op weg zijn zorgt het zonnetje ervoor dat het snel opwarmt in de camper.
Vanaf Morienval rijden we met een grote boog om Parijs heen naar het zuiden dwars door het Fôret de Fontainebleau. We zijn nog nooit in het Château de Fontainebleau geweest en het lijkt ons een goed idee om er eens een kijkje te nemen. Chateau de FontainebleauHet Château is in de middeleeuwen gebouwd als jachtkasteel. Het kent een rijke historie en veel bekende figuren hebben er gewoond zoals Maria de Medici, Hendrik II, Lodewijk de 13e, de keizerin Eugénie èn Marie-Antoinette. Maar wij zijn weer eens op de verkeerde dag, want dinsdags is het kasteel gesloten. De tuinen en het park rond het kasteel zijn gelukkig wel allemaal toegankelijk. Die zijn mooi aangelegd met vijvers en fonteinen. Entree van het paleis
Daarna rijden we weer verder en stoppen voor de overnachting bij de camperplaats in La Charité-sur-Loire. De plek ligt op een eiland in de Loire. We wandelen via een middeleeuwse brug naar het historisch centrum, waar heel veel antiquarische boekhandels en handboekbinderijen zitten.

De middeleeuwse brug over de LoireOns valt het op dat op de gevels spreuken staan, die te maken hebben met het Franse woord 'mots'. La Charité-sur-Loire wordt daarom wel de Stad van het Boek genoemd. Antiquariaat, kerk etcHet is een mooi plaatsje met een heel rijke geschiedenis, die teruggaat tot de achtste eeuw. De kerk uit de twaalfde eeuw en de ommuring domineren het centrum. La Charité ligt op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Vanaf de 11e eeuw deden armen en pelgrims een beroep op de liefdadigheid (Frans: charité) van de monniken van de abdij. Aan deze pelgrims dankt de plaats haar naam.

Woensdag 20 april
We nemen ons voor om vandaag niet zo lang door te rijden en arriveren tegen het middaguur op camping La Croix St. Martin in Vichy. Het is vandaag zonnig en warm. Na de lunch gaan we met de fiets het stadje verkennen. Vichy staat al sinds de Romeinen bekend om de warme bronnen die tegen allerlei ongemakken helpen. Oude affichesIn het centrum staan prachtige villa's in art nouveau, neo-klassieke en neo-gotische stijl. De thermale baden bevinden zich in het Spa gebouw, een gebouw met een prachtige koepel die een beetje aan een moskee doet denken. Tot het begin van de 20e eeuw was dit een geliefd ontmoetingsplek van de upperclass .. Het grote Spa gebouwHal met de 5 bronnen
Art Deco plafond in de bronnenhalHet Parc des Sources in het centrum is bijzonder. Het werd ooit in opdracht van Napoleon I aangelegd. Er omheen loopt een smeedijzeren, overdekte galerij zodat je eventueel droog van het Casino of de Opera aan de ene kant naar het badhuis aan de andere kant kunt lopen. Heel apart vonden we de kerk van St. Blaise, die vorige eeuw in Art Deco stijl werd gebouwd. Het interieur staat in schril contrast met de sobere buitenkant. Bron van CélestineOns waterflesje hebben we gevuld bij de Source Célestin. Deze bron geeft hier het heilzame water via bronzen kranen en is vrij toegankelijk. Het is bubbeltjes water en het smaakt heerlijk.

Donderdag 21 april
Weer een reisdag. Om 10.30 uur vertrekken we van de camping in Vichy door het hoogland van Auvergne. Voorbij de Puy de Dome zien we nog sneeuw op de bergtoppen. De snelweg kronkelt, stijgt en daalt regelmatig met 6 procent. We moeten over bergpassen boven de 1100 meter. We maken een steile afdaling naar onze overnachtings plek. Om 16.00 uur staan we op camping Les deux rivières in Millau aan de rivier de Tarn. Deze camping heeft gelukkig een verwarmd toiletgebouw, want het weer is omgeslagen. Het regent en de temperatuur daalt behoorlijk. Millau is bekend vanwege het enorme viaduct dat hier jaren geleden werd gebouwd. De beroemde brug bij MilauOok het centrum heeft een behoorlijke facelift gekregen: het Chapelleplein is opnieuw ingericht en er ligt een modern winkelcentrum met een fraaie brasserie aan het plein. Maar waarom het altijd regent als wij er zijn is voor ons een raadsel.

Vrijdag 22 april
Het is vandaag wisselvallig weer, 18 graden met af en toe een regenbui. Heel geschikt om verder te rijden. Voor Betty is het vanaf Millau een steile klim om boven op de causses, de zandsteenplateaus te komen. Na de hoogvlakte volgt een afdeling van 7,5 % tot in de buurt van Pézenas. Voorbij Narbonne nemen we de provinciale weg naar Port Leucate, waar we ons bij één van de vele oester- en mosselproeverijen tegoed doen aan deze fruits de mer.Oestersproeverijen

's Middags gaan we eerst naar Amélie les Bains en daarna naar Argèles sur Mer. De overnachtingsplekken bevallen ons daar niet, maar in Port Vendres vinden we wel een geschikte camperplaats. Port VendresWe staan hier met ongeveer 20 andere reislustige camperaars.

Zaterdag 23 April
We worden 's morgens gewekt door de politie met een subtiel klopje op de camper. Ze komen het staangeld ophalen. Ik wist niet dat in Frankrijk zoiets ook in de functiebeschrijving van agenten staat. We vertrekken bijtijds, omdat we vandaag kilometers willen maken. Het is de bedoeling om in Spanje voorbij Tarragona te komen. De hele Costa Brava laten we dus links liggen. We moeten nu keuzes maken, omdat we 2 weken later dan gepland zijn vertrokken. Op 5 mei landt Alexandra op het vliegveld van Malaga en voor die tijd willen we nog veel zien van de kust en het binnenland. Via de tolweg bereiken we tegen drieën het camperpark in Cambrils, dat aan het strand ligt. Er staat erg veel wind en de zee is wild. De zon schijnt en het is 22 graden. Één klein minpuntje: we waren vergeten hoe luidruchtig die Spanjaarden kunnen zijn.

1. René:
    25 april 2016
    Hallo Henk en Ria,
    Ik dacht inderdaad dat jullie al een tijdje onderweg waren. Maak er weer een mooie reis van! Wij gaan volgende week voor 10 dagen naar Rethymnon. Al 8 jaar waren wij niet meer in Griekenland geweest.
    Groetjes, Letty en René
  2. Hilly:
    25 april 2016
    Ha Henk en Ria,
    Ik zat me in het weekend net af te vragen of jullie alweer op reis zouden zijn en jawel ik heb het goed aangevoeld. Leuk om jullie weer te volgen. Fijne vakantie en geniet ervan!
  3. H. Smit:
    27 april 2016
    Hoi Ria en Henk
    gelukkig dat je moeder weer herstellend is en jullie eindelijk deze reis kunnen maken.
    inderdaad weer erg leuk met jullie mee te reizen. En dat de foto's in het verhaal staan is fijn, dan meteen het plaatje erbij. Hier Koningsdag en 7 graden, bij jullie vast warmer. Veel genietingen toegewenst, de Spaanse tapas, mmm. Hartelijke groeten van henk en jitske.