Preveza

11 september 2013 - Préveza, Griekenland

9 september.
Als het wasgoed te drogen hangt gaan we op de fiets naar Preveza. Het is nog even ingewikkeld om een goede fietsroute te vinden, we willen niet via de drukke hoofdweg rijden.
Op een terrasje nuttigen we een paar café freddo's en fietsen vervolgens langs de haven. Er heerst een aangename sfeer, terwijl het er niet erg toeristisch is.
Preveza werd gesticht door koning Pyrrhus van Epirus. Ja, die van de pyrrusoverwinning. Er zijn nog veel oude huizen en leuke straatjes in het voetgangersgebied wat achter de haven ligt. Op de kade heb je een mooi uitzicht op de Golf van Arta.
In het jaar 31 v. Chr. vond hier de zeeslag van Actium plaats, waarbij Marcus' Antonius en Cleopatra verslagen werden door Octavianius. Ze moesten vluchten en keizer Augustus was Octavianius zo dankbaar, dat hij hem keizerlijke waardigheid verleende. Hij stichtte de Romeinse stad Nikopolis, de stad van de 'overwinning'. De overblijfselen van deze stad vind je vlak bij Preveza, maar er is niet veel meer van over. Gedeeltelijk omdat er een Byzantijnse stad bovenop werd gebouwd, maar ook omdat de brokken steen later door de dorpelingen werden gebruikt als bouwmaterialen voor hun huizen.
Na de lunch op een gezellig terras aan de haven doen we nog even wat boodschappen in een super en gaan weer terug naar de camping voor een duik in dat heerlijke zwembad.

1. Yvette Feist:
    11 september 2013
    Lieve Ria en Henk, Ik zeg Pyrus Pyrus en spiritus is ook lekker, xxx yf
  2. Leo, Joke en Melissa:
    11 september 2013
    Julie zien wel veel op deze manier en lekker weer. Hier valt het met bakken uit de hemel. groetjes