Kassope

11 september 2013 - Lefkas, Griekenland

Zwembad op camping ka,lamiti beachiHelemaal voor mijzelfKassopeUitzicht over schiereilandNog een uitzicht over de baaiDe sprongOpgravingen met eg subsidieEn heet daarboven10 september.
Na wat baantjes te hebben getrokken, het cassettetoilet en de vuilwatertank geleegd en de schoonwatertank weer bijgevuld kunnen we verder.  We gaan eerst naar Kassope. Het is een vindplaats, die nu met Europees geld wordt blootgelegd. Even kijken of ons geld wel goed wordt besteed. We rijden steeds verder de berg omhoog en na tientallen haarspeldbochten komen we bij een kleine parkeerplaats waar we Betty kwijt kunnen.
Dan wandelen we een stukje door een bos en komen op een plateau, vanwaar we een schitterend uitzicht hebben op de Golf van Arta en het schiereiland Preveza. Dit is ook de vindplaats, maar behalve enkele toeristen is er niet veel activiteit te bespeuren. Misschien is het vandaag te warm .....  Boven op de berg is een monument als gedenkteken aan de Souliotische vrouwen, die hierheen zijn gevlucht nadat hun mannen waren vermoord door de Turken. Om te ontkomen aan de gruwelijkheden, die de mannen van Ali Pasha zouden uitvoeren maakten de vrouwen hand in hand een rondedans en sprongen daarna één voor één van de rots naar beneden een wisse dood tegemoet.
Wij vinden het te warm om nog hoger te klimmen en besluiten weer naar beneden te gaan. We zetten Betty onder de bomen pal aan het water en maken een lichte lunch. Dan is het tijd om naar de volgende bestemming te rijden. Het eiland Lefkas is via een draaibrug te bereiken. In Lefkada parkeren we Betty aan de rand van het stadje en halen de fietsen van de drager af. In eerste instantie is het de bedoeling om hier een camperplek te zoeken, maar dat zal 'm niet worden ontdekken wij al fietsend. Dan maar weer een terrasje pakken en overleggen hoe nu verder. Als vlak naast ons tafeltje een hele disco-installatie omkiepert krijgen we onze consumptie van het huis, voor de schrik. Dat is dan toch weer aardig. We rijden door naar Nidri, maar de camperplekken daar aan de haven spreken ons niet aan. Te druk, ongezellig en het voelt niet goed. Tja, dan wordt het toch een camping opzoeken.
Als er een Griek naar ons toe komt, die wel een fijne camping weet, volgen we hem. De plek is mooi, maar wel ver van de bewoonde wereld. Voor één nacht doen we het maar.

1. Yvette Feist:
    11 september 2013
    HI Ria en Henk,
    Leuk al jullie verhalen, nu alleen nog goed de kaart bestuderen, mijn topografie is niet meer wat het geweest is
    Daag schatten xx yf
  2. Leo, Joke en Melissa:
    11 september 2013
    Woonde de man van de serie Who pays the ferryman? niet op Lefkas