Berlijn

24 mei 2014 - Berlijn, Duitsland

imageimageimage

Enkele jaren geleden bezochten we met z'n drieën Berlijn en werden verliefd op die stad. We beloofden elkaar snel terug te komen. Dat we Berlijn tijdens onze rondreis door Oost-Duitsland zouden bezoeken lag daarom voor de hand. En dat Alexandra onmiddellijk op het vliegtuig zou stappen om ons hier op te zoeken was ook geen verrassing. De bekende toeristische attracties willen we overslaan, de meeste kennen we al en deze keer willen we ons onderdompelen in de Berlijnse sfeer.
Het is niet eenvoudig om een geschikte camperplek te vinden in zo'n grote stad. In het stadsdeel Kopenick komen we terecht op een voormalig gasfabrieksterrein uit de vorige eeuw met allemaal bijgebouwen, vergelijkbaar met de Westergasfabriek. Dit soort complexen zie je nog heel veel in Berlijn, vooral in het oostelijke deel van de stad. Alle voorzieningen zijn aanwezig: stroom, douches en toiletten. De S-baan is 5 minuten lopen en binnen 20 minuten zit je op Alexanderplatz. Op het terrein sluipt een vos rond, die je schoenen steelt als je ze 's nachts buiten laat staan, ontdekte Henk iets te laat.  Gelukkig is het winkelcentrum om de hoek met héél veel schoenenwinkels. Op Alexanderplatz beginnen we de dag met een bezoek aan de televisietoren. De 'teleasperge' zoals 'ie wordt genoemd is hoger dan de Eiffeltoren en op het platform heb je een prachtig uitzicht over Berlijn. Daarna brengt de S-baan ons naar de Hackesche Hofe. Zodra je het metrostation uitloopt kom je terecht op een kleurrijke markt met gezellige terrasjes. Achter de moderne façade aan de overkant van de straat ligt een wel heel bijzonder gebouwencomplex met allemaal binnenplaatsen. Deze Hackesche Hofe dateren uit de 18e eeuw en zijn prachtig gerestaureerd. Hier bevinden zich talrijke chocolade-, snuisterijen-en modewinkeltjes en uiteraard héél veel horeca. Tot diep in de nacht is er volop levendigheid en gezelligheid te vinden. Dit gebied is één van de paradepaardjes van Berlijn en het is zalig om er rond te slenteren. Als je even doorloopt zit je in de Oranienburgerstrasse, waar de Neue Synagoge met zijn gouden Moorse koepel staat. Dit was vroeger de Joodse wijk en ook hier allemaal binnenplaatsen, die zijn of worden gerestaureerd. Het is nu een broedplaats van kunstenaars en startende ondernemers. Als we er op een bankje uitrusten krijgen we van een bewoonster koffie aangeboden. Waar maak je dat tegenwoordig nog mee? De wijk Kreuzberg is ook al zo'n heerlijke buurtje om te verkennen. Een kleurrijke mengeling van uiteenlopende types zijn we in Amsterdam wel gewend, maar hier gaat het er allemaal net iets gemoedelijker aan toe. En dan die winkeltjes! Je wordt er hebberig van en Alexandra kan niet stoppen met shoppen. We gaan ook nog even de Warschauerplatz in de wijk Friedrichshain bezoeken. Een bonte verzameling van  opgeschmuckte gebouwen van een voormalige spoorwegstation wordt door zg alternatievelingen met grote hanenkammen, groene en paarse kapsels op vreedzame wijze voor allerlei doeleinden gebruikt. Het is één grote culturele broedplaats en je waant je er in de seventies.
In al die buurtjes is volop keuze in eettentjes: van Azerbedjaans tot Timboektoaans - je kunt het zo gek niet bedenken - Berlijn heeft het. Op de Kurfustendamm brengen we een bezoek aan "Story of Berlin". Dit museum laat op een heel speciale manier de geschiedenis van Berlijn vanaf de 12e eeuw tot de val van de muur zien. Via een soort van tijdtunnel kom je achtereenvolgens in 23 verschillende ruimtes en wordt je meegenomen in het verleden. Op een multimediale wijze maak je kennis met het alledaagse leven, de politiek, cultuur en economie door de eeuwen heen. Heel indrukwekkend en beslist een aanrader.  We krijgen ook nog een rondleiding in een atoomschuilkelder. Deze kelder werd begin jaren '70 gebouwd en biedt ruimte aan 3590 personen. In Berlijn zijn nog 5 van zulke schuilkelders. Bij een nucleaire ramp zou slechts 1% van de bevolking van Berlijn in een schuilkelder terecht kunnen.
Op verzoek van Alexandra gaan we ook nog een dagje naar Potsdam, want Sanssouci moet je gezien hebben. De dagen vliegen voorbij en maandagmiddag brengen we ons kind weer terug naar het vliegveld. Het is eindelijk mooi weer geworden en wij reizen verder richting Lutherstad Wittenberg.

1. H. Smit:
    24 mei 2014
    dank je wel voor de leuke tips, gaan we ook eens kijken !
    henk en jitske
  2. Leo, Joke en Melissa:
    24 mei 2014
    Ik denk dat de vos is ingehuurd door de schoenenwinkels.
    Leuk dat jullie met z'n drieën zo genoten hebben van Berlijn.
    De dagen vliegen dan voorbij.
  3. Rita:
    24 mei 2014
    Jaaa, prachtige stad, moet er ook weer eens naar toe, Rita
  4. Elisa en Jan:
    Hoi Ria en Henk,
    Je sfeerbeschrijving van de stad is heel wat vrolijker dan onze ervaringen in 1984. Herinner je de voorstelling in het Brechttheater, de s bahn met de lege stations, het cafe op Alexanderplatz en het hotel in Oost Berlijn. Toch hebben we toen veel lol gehad. Wij gaan zeker ook naar Berlijn, niet de geplande reis in het najaar, helaas. Jan moet een nieuwe heup. Maar het voorjaar zal zeker lukken. Wel interessant die oude fabrieksterreinen, omgetoverd tot campingplaats.
    Ja vossen zijn leerdieven, zo heeft een vos op de tuin , mijn klomp gestolen en de leren riem kapot gebeten.
    groetjes Elisa.
  5. Fred Kohl:
    Ha Ria en Henk,
    Wat heerlijk voor jullie zo met elkaar in Berlijn. Leuke foto's en zo te zien heeft Alexandra het ook helemaal naar haar zin. Goed om te lezen dat Berlijn meer en meer een stad wordt met kunstenaars. Ik wist dat al via mijn schoondochter, ook kunstenaar en haar broer woont in Berlijn, ook hij kunstenaar. Zou Berlijn weer de oude glorie terugkrijgen die het in de jaren 30 van de vorige eeuw had? Het middelpunt in Europa van kunst en cultuur?
    Goed, geniet van jullie verblijf in Berlijn en laat ons weten wat jullie volgende bestemming gaat worden. Tot die tijd, lieve groet van Fred
  6. Au3:
    26 mei 2014