Semana Santa

26 april 2019 - Bètera, Spanje

Van dat mooie weer in het zuiden klopt helemaal niets. Het waait hard en het is fris aan de Costa Dorada. De voorspellingen zijn nog slechter: er is veel regen op komst.
Wij kiezen voor een rondje door het binnenland van Catalonië. Maar eerst brengen we een bezoek aan de stad Réus. We laten Betty achter op een mix parking in het centrum, waar speciaal voor ons een plekje vrij gehouden is voor een camper. Réus is de stad waar de beroemde architect Gaudi is geboren en getogen. Hier bevindt zich het Gaudi Centrum, waar met behulp van moderne audio-visuele technieken Gaudi's kijk op de relatie natuur versus bouwkunst wordt uitgebeeld. Ook kun je op maquettes zien hoe het ontwerp van de Sagrada Familia in Barcelona tot stand is gekomen. Erg leuk en heel leerzaam.

Onderweg naar Gaudi belanden we in een processie. Hemeltje, dat is waar ook: het is Goede Vrijdag. De straatprocessies in Spanje herdenken op Goede Vrijdag de arrestatie, de kruisiging, de lijdensweg en de dood van Christus. Het zijn plechtige optochten, waarbij iconen uit de kerken op straat gebracht worden en van de ene plek naar de andere gebracht worden door mannen met puntmutsen kappen op. De processie in Réus beleeft z'n hoogtepunt op de Plaza de la Sang wanneer het Christusbeeld terugkeert. Het is prachtig om te zien, maar die puntmutsen doen wel een beetje luguber aan.

Processie in Reus op Goede VrijdagProcessie in Reus op Goede VrijdagProcessie in Reus op Goede VrijdagProcessie in Reus op Goede Vrijdag

Op weg het binnenland in. We bezoeken achtereenvolgens de stadjes Tortosa, Cretas, Valderrobres, Alcananiz en Teruel.
Tortosa, aan de rivier de Ebro was vroeger een bolwerk van Moorse heersers. Het Castell de la Zuda, dat op een steile rots werd gevestigd is nu een Parador voor rijke mensen. Van hieruit kijk je over de hele stad en met name de merkwaardige Catedral de Tortosa valt op. De bouw begon in de 14e eeuw en is nog steeds niet voltooid. Het heeft slechts een simpel plat dak. Het is prettig wandelen langs de oevers van de Ebro, maar het begint steeds harder te regenen. Ons voornemen om hier een stuk te gaan fietsen over de Via verde valt in het water. We rijden daarom de volgende dag verder naar Cretas, waar we overnachten. In Valderrobres kunnen we Betty kwijt aan de oever van de rivier de Peña, midden in het centrum. Dank aan de gemeente, die zo aardig is voor ons camperaars om deze plaatsen beschikbaar te stellen. We steken een middeleeuwse brug over en lopen via de Torre San Roque zo de historische binnenstad in.

Toegangspoort tot de historische binnenstadOnze camperplaats met uitzicht op de rivier de Matarrâna

We brengen een bezoek aan het kasteel, dat uit de 13e eeuw stamt. Het is niet gemeubileerd, maar de vertrekken zijn wel indrukwekkend.
Alcañiz is een stadje aan de rivier de Guadeloupe, waarvan de monumenten allemaal netjes rond het centrale Plaza De España zijn gegroepeerd. Ook hier brengen we een bezoek aan het hooggelegen El Castillo, dat in de 13e en 14e eeuw een bolwerk van de Ridders van de Orde van Calatrava was.
Na een pittige rit door een uitgestorven en desolaat gebied langs bergketen en over hoogvlakten van Aragon komen we aan in Teruel. Dit is een wat grotere stad met zelfs een universiteit. De mooie Mudéjar-torens zijn al van veraf te zien. Er is een camperplaats zonder verdere voorzieningen, maar met een supermarkt en bushalte er tegenover. En ook het hoofdkwartier van de Guardia Civil dat ons een op niets gebaseerd veilig gevoel geeft. Teruel is een provinciehoofdstad en de belangrijkste plaats in zuidelijk Aragon. Het is van Iberische oorsprong, door de Romeinen verwoest en vanaf de 8e eeuw vele eeuwen onder bewind van de Moren. Pas in 1502 is de laatste moskee gesloten. In de burgeroorlog is de stad opnieuw hevig verwoest, waardoor ze nu modern oogt. Gelukkig zijn de Mudéjar-torens overeind gebleven. Teruel doet gezellig aan en de speciale sfeer wordt opgeroepen door de bijzondere gebouwen. De Mudéjar bouwstijl is de bouwsstijl van de achtergebleven Arabieren, Mudéjares, die gebruikmaakten van de bouwtechnieken van de Christelijke veroveraars en er zelf een Arabisch tintje aan gaven.

Plaza del ToricoLa Escalinata in mudéjarstijl

De voorspellingen voor het weer zijn gunstig. In Nederland gaat het kouder worden en in Spanje warmer. En zo hoort het! Afgelopen nacht was het in Teruel slechts 4graden en overdag 9 graden. Dat is toch niet normaal! Wij besluiten daarom om richting Valencia te gaan. In Betéra is een prima camperplaats met alle voorzieningen. Wij waren hier 3 jaar geleden ook en het fijne is dat je met de metro zo in het centrum van Valencia zit. Bovendien moet er nodig gewassen worden. We maken er een gezellig dagje van en bezoeken als eerste de beroemde Mercado Central.

Mercado Central gevestigd in een gebouw met bijzondere modernistische architectuur.Mercado Central met heel veel lekkersExclusieve Iberico hammen

Toen we 3 jaar geleden Valencia waren hadden we hier geen tijd meer voor of misschien waren we te moe. Wat is Valencia toch een fijne stad! We genieten weer met volle teugen, al moeten we het nu wat rustiger aan doen. Na de lunch (Henk paella en ik een tapasschotel) nemen we de bus naar de haven en wandelen we over de boulevard.

Playa de las Arenas

Het valt op dat de Valencia regio zwaar is getroffen door het noodweer van afgelopen dagen. Het was de natste aprilmaand sinds 50 jaar. Maar vanaf nu wordt het beter aan de costa's.

1. Alexandra:
    26 april 2019
    Ziet er eng uit al die gemaskerde mensen, ik zou maar uit hun buurt blijven. Geniet van Valencia, dat klinkt inderdaad alsof het een fijne stad is
  2. H. Smit:
    26 april 2019
    mooie fotoos, alsof we er even bij zijn !
  3. Elisa en Jan:
    26 april 2019
    Dacht zal weer eens kijken of jullie al bloggen. Heb mijn nieuwe email adres aangemeld. Blijven we weer op de hoogte. WAt maken jullie weer veel mee, een leven gered, familie van de clan geien en oesters gegeten. Super reis, heerlijk dat het zo gied gaat. Wij wAren vorig jaar in Valencia. Caletrava, de romeinse opgravingen, de beurs en leuke marktjes. Veel te zien, prachtige plaats.