Wat is de wereld toch klein!

4 mei 2019 - Cartagena, Spanje

Die toeristische enclaves aan de Costa's trekken ons niet aan. We willen daarom eens gaan kijken in Javéa, een stadje wat nog niet wordt overlopen door toeristen.

De boulevard

Er zijn slechts 2 campings en wij kiezen die het dichts bij het centrum ligt. Blijkt dat uitgerekend op deze camping ook mijn nicht en haar man de lentezon hebben opgezocht.

Nichtjes

We hebben een gezellig dagje met ze en genieten van hun gastvrijheid.

Op maandag 29 april reizen we verder. Onze bestemming is Murcia, een middelgrote stad, met een modern karakter én met veel gebouwen uit de 18e eeuw.
We vinden hier een prachtige camperplek aan de rand van de stad. Op een groot en boomrijk parkeerterrein is het achterste gedeelte speciaal voor campers ingericht. Alle voorzieningen zijn aanwezig en Ikea voor de deur. Dat wordt vandaag Zweedse gehaktballetjes.

Heerlijk geslapen

Met de tram zijn we snel in het centrum en op de Plaza Domingo zien we een wel héél bijzondere vijgenboom van 30 meter hoog, die wordt afgeschermd door een muur van geraniums in potten.... De boom schijnt 125 jaar oud te zijn.
Op het Plaza del Cardenal Belluga heerst een gezellige sfeer. Enkele passanten spelen een muziekstuk op de vleugel, die midden op het plein staat. We pakken een terrasje en krijgen een balletoptreden op de koop toe.

Ballet op de Plaza del Cardenal Belluga

Lief!

Op dit plein bevindt zich ook de Catedral de Santa Maria met een mooie barokke gevel van kalksteen en marmer en het 18e eeuwse Palacio Episcopal.

Catedral de Santa MariaPalacio Episcopal

Alleen het binnenhof mogen we bekijken.  We zwerven door de kleine straatjes en komen uit bij het 19de eeuwse Real Casino de Murcia. Vroeger een club voor de betere kringen en tegenwoordig een monument waar we naar binnen mogen. Het is werkelijk een juweeltje, zo mooi. We komen binnen via de Arabische patio en bezichtigen o.a. een Engelse bibliotheek, een illustere balzaal met kristallen kroonluchters, een dames boudoir, een herenkamer, de Patio Pomppeyano, de eetzaal en de biljardkamer. Alles is prachtig gedecoreerd en de plafonds en muren zijn schitterend om te zien.

Patio PompeyanoIllustere balzaal met kroonluchters

We nemen nog even een kijkje bij het Theater de Roma en dan vinden we het genoeg voor vandaag.
We hebben heerlijk geslapen bij Ikea voor de deur en hebben zin om een stuk te gaan fietsen. Bij Murcia begint de Via Verde de Noroeste die 76 km lang is en - net als in Frankrijk - over een voormalig spoorlijntje is aangelegd. De route gaat door heuvelachtig terrein, passeert verschillende viaducten en tunneltjes en komt uit bij het stadje Caravaca de la Cruz.

Toegang naar de stad

Castillo

Hier rijden we met Betty naar toe en vallen met onze neus in de feestvreugde. De binnenstad is afgesloten voor verkeer en we worden naar een groot parkeerterrein geleid. Een prima plek, slechts 200 meter van het centrum.
De eerste week van mei is de feestweek van Caravaca de la Cruz met als hoogtepunt Los Caballos del Vino. De stad herdenkt de periode van bezetting door de Moren. De legende gaat dat de bevolking zich verschanst had in het kasteel, maar dreigde te sterven van de dorst, omdat de Moren de waterreservoirs hadden vergiftigd. De oplossing werd gevonden door paardendekens te drenken in wijn en de paarden met vaatjes wijn naar boven naar het kasteel te jagen. Zo hebben velen de bezetting kunnen overleven. Tot op de dag van vandaag speelt deze gebeurtenis een belangrijke rol in het leven van de stad. Het hele jaar is men bezig met het voorbereiden van dit feest. Paarden worden getraind en families zijn jaren bezig met het borduren van paardendekens met zijde-, goud- en zilverdraad en familieportretten.

Expositie paardendekens

Parade

Tijdens de race van de Caballos del Vino moeten paarden, vergezeld door 4 mannen die ernaast hollen, omhoog naar de burcht rennen.

Parade

ParadePresentatie Caballos del Vino

Iedere familie met paard heeft een eigen orkest en wel 20 tot 50 volgers, die zijn gekleed in wit met rode sjaals. Wij mogen dit spektakel nu meemaken.
De week begint met het luiden van alle kerkklokken om 4 uur 's nachts. Let wel, niet tegelijkertijd maar na elkaar. En er zijn 7 kerken in Caravaca de la Cruz! Na het officiële ochtendprogramma begint de parade van paarden en groepen van Moren en Christenen langs een route waar tribunes zijn geplaatst.

image

Overal zijn feestende mensen en dat 5 dagen lang. Alsof Ajax de Europacup heeft gewonnen. De volgende ochtend worden we al om 7 uur gewekt door knalvuurwerk dat vanaf alle kerktorens wordt afgestoken. En om 8 uur begint de feestvreugde weer met uitbundig gehos en gezang.
Na 2 dagen vinden wij het wel genoeg, hebben ondertussen een chronisch slaaptekort. We verkassen richting Cartagena en komen op een heel rustige camperplaats zo'n 10 km buiten De stad. Met een taxi worden we naar de binnenstad gebracht en via de Calle Mar Mayor - een mooie winkelstraat - lopen we naar de haven.

Calle Mar MayorGram Hotel

Buiten het winkelgebied doet Cartagena nogal armoedig aan. Opvallend is dat er veel panden staan, waar alleen de voorgevel nog van intact is. Het lijkt wel een filmdecor, waar we in zijn terechtgekomen. Langs de haven en de stadsmuur wandelen we naar het hooggelegen Castillo. Na een fikse klim bereiken we de toren, waar ook een museum is is gevestigd en hebben een prachtig uitzicht over de stad en de haven.L’Hombre typical

Uitzicht Romeinse theater

Het museum vinden we niet bijzonder en achteraf zien we dat er ook een lift naar de top ging.

Lift en loopbrug over de flats heen gebouwd naar het Chateau de la Conception

Weer beneden doen we ons in een leuke eetgelegenheid tegoed aan diverse pintxos, want we zijn uitgehongerd van de wandeling. s'Avonds rollen als balletjes in ons bedje.

1. Birgitt Ariëns:
    4 mei 2019
    WoW..... wat fantastisch om zo’n spektakel mee te maken. Wat ziet het er allemaal mooi uit. En wat een mooie foto’s. Leuk om te zien dat jullie zo van de Spaanse cultuur genieten! Murcia is dus echt wel de moeite waard en het fietspad is natuurlijk ook heel aantrekkelijk om eens te doen. We zijn benieuwd naar jullie volgende reisverslag. Liefs en geniet!😘
  2. Bart Ariëns:
    5 mei 2019
    Wat een mooi reisverslag, leuk geschreven en prachtige foto’s! Ik weet hoeveel werk dit is, complimenten. Geniet maar lekker van deze reis!
  3. H. Smit:
    5 mei 2019
    hoi , wat weer veel zin gekregen om jullie route ook ooit eens te gaan doen ....
    inspirerend verhaal en mooie foto 's.
    Afgelopen week waren wij in Thuringen, in 17 e Eeuw vakwerkhuis en bezochten o.m. in Weimar het pas geopende Bauhaus museum. Een aantal reizen geleden jullie ook in die buurt, dacht Henk. fijne liefst zonnige reis verder gewenst. Henk & Jitske
  4. Hilly:
    5 mei 2019
    Leuk reisverslag weer! en wat een toeval dat jullie een nicht met haar man tegenkwamen in Javea. Ben daar ook eens geweest. Inderdaad nog niet zo druk. Murcia en Cartagena ken ik nog niet maar die plaatsen lijken me ook de moeite waard. Jullie spreken inmiddels vast wel een aardig woordje Español. Ik zit nu in Weimar waar het stervenskoud is. Vandaag hier aangekomen vanuit Erfurt. Leuk om van Henk & Jitske te lezen dat zij er ook net geweest zijn. Morgen ook het Bauhausmuseum maar eens gaan bezoeken! Jullie nog fijne vakantie en tot het volgende verslag! saludos, Hilly
  5. Elisa en Jan:
    7 mei 2019
    Weer mooie avonturen. Fantastisch dat ze dit feest zo uitbundig vieren. Prachtige geborduurde paardedekens, zadels. Afwisselende reis, verschillende culturen, Zweeds, Spaans en moorse restanten. Ze weten wel wat feestvieren is, de Spanjaardennen dat zonder drank? Geniet van de reis, liefs Elisa
  6. Alexandra:
    10 mei 2019
    Erg mooie foto's! Ik kan me voorstellen dat die paarden het erg warm gehad hebben in hun feestpakjes. En toevallig dat jullie net op dezelfde camping stonden als je nicht. Hier is het nog steeds niet zo warm helaas, maar ik ben blij dat jullie nu wel een lekker kleurtje kunnen krijgen.