Niort, geen stad om zonder handschoenen aan te pakken

6 september 2015 - Niort, Frankrijk

Ansicht Marais Poitevin

Woensdag 27 augustus 2015
Na ons bezoek aan Nantes willen we graag een paar dagen rust en comfort. En er moet hoognodig gewassen worden. Vorig jaar hebben we vanwege omstandigheden ons verblijf in de Marais Poitevin moeten beëindigen. Nu is het moment gekomen om er weer terug te keren.

Camping Martin Pecheur

We settelen ons op een camping in Magné, zo'n 10 km. bij Niort vandaan. Niort is de hoofdplaats van het departement Deux Sèvres met een duidelijke centrumfunctie. We trekken er een dag voor uit om de stad te bekijken. De belangrijkste bezienswaardigheid van de stad is de enorme 12e eeuwse donjon, waar nu een streekmuseum in is gevestigd.

Voorkant met hoofdingangDe donjon vanaf de kade

Deze donjon speelde een vitale rol in de Honderdjarige Oorlog en werd gebouwd door Hendrik II en Richard Leeuwenhart. We vinden hem uitnodigend genoeg om van binnen te bekijken. Het gebouw is ruim met hoge gewelven en via kronkeltrappen klimmen we omhoog langs verschillende tentoonstellingen. Op een grote zolder treffen we heel wat 19e eeuwse meubelen, waaronder kunstig bewerkte kasten en bedsteden.

Henk wil ook z'n kastIk wil deze

De benedenzaal herbergt nog een verzameling voorwerpen uit de Romeinse tijd. Een smalle trap brengt je een dakterras vanwaar je een schitterend uitzicht over de stad hebt.

Panorama view over Niort vanaf de toren

Naast deze donjon staat de levendige Hallen met een overvloed aan etenswaren.

De hallen zijn prachtig

Op het grote plein en in de achterliggende straatjes staan de bekende marktkraampjes. Het is niet druk op de markt, de meeste mensen zitten op de terrassen in de schaduw. Het  is namelijk erg warm - 40 graden in de volle zon - dus ploffen wij ook ergens neer om wat te drinken. Na een tijdje hebben we moed genoeg verzameld om door het middeleeuwse centrum te gaan wandelen en hier en daar wat historische panden met overhangende gevels te bewonderen.

Het oude stadhuis

Middeleeuws huis met overhangende gevel

Het laat gotische stadhuis - de Pilori - is een plaatje; daarentegen doet het naastgelegen provinciehuis, de prefectuur, wat stijfjes en formeel aan. We bezoeken ook nog de 15e eeuwse Notre Dame kerk. Die is indrukwekkend met mooi gebrandschilderde ramen en grote spits toelopende bogen.

Eglise Notre Dame uit de 15e eeuwHet laatste avondmaal

Niort staat al eeuwen bekend om zijn handschoenenindustrie. Al in de 14e eeuw werkten hier ambachtslieden in de lakweverijen, de zeemleerlooierijen en de zeemtouwerijen. Spijtig genoeg heb ik geen winkel gezien waar handschoenen worden verkocht. Volgens Henk koop je 's zomers geen handschoenen, dus liggen ze ook niet in de winkel of op een marktkraam. Tja, daar zit wat in.

Angeliquewortel

Er worden wel veel potten jam en flessen likeur van de aromatische angeliqueplant (engelwortel) verkocht. Andere specialiteiten zijn hier de hartige taart met geitenkaas, paling en slakken uit het naburige Marais. Jammie!
De rivier de Sèvre Niortaise stroomt dwars door Niort richting oceaan. Het moerasgebied strekt zich aan twee kanten van de rivier uit over een oppervlakte van 80.000 ha. Een groot deel van de moerassen is nog ongerept.

MoerasvogelMarais

Bever

Overal staan aan het labyrint van waterweggetjes witte populieren, hoge essen, wilgen en elzen. Je waant je in een reusachtig woud. Hier zijn geweldige fietsroutes uitgezet langs kanaaltjes en stroompjes waar bootjes zachtjes overheen glijden.

MaraisMarais

Vier dagen blijven we in deze buurt om te luieren, te fietsen, te zwemmen, te lezen en te barbecuen. Kortom lekker niksen en genieten van het campingleven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fred Kohl:
    6 september 2015
    Die donjon, wat een enorm bastion, heel indrukwekkend. Die vroege voorouders waren niet voor een kleintje vervaard. Jammer dat jullie geen hand konden leggen op de vermaarde handschoenen. Dat wordt na jullie terugkeer een kwestie van de Hema :-( Ik kan me nog herinneren zo'n 30 jaar geleden op Rodos, hartje zomer in een klein dorp: prachtige lammy handschoenen; heb ze nog steeds.

Goed Ria en Henk, dank voor jullie verslag, geniet verder van het goede leven, rij voorzichtig en ik kijk uit naar het vervolg.

groetjes van Fred
  2. Hilly:
    6 september 2015
    Wat een leuk verslag en wat een heerlijk weer hebben jullie. Hier is het herfst en heb ik de verwarming alweer aan. Genieten jullie maar lekker daar!
    Groetjes van Hilly
  3. Alexandra:
    6 september 2015
    Wat lekker die hartige taart met geitenkaas en slakken, geef mijn portie maar aan Ria. Nog een paar dagen en dan zie ik jullie weer. Zorg je ondertussen goed voor Betty? Genoeg water geven hè. Tot snel! X