Mistras

4 oktober 2013 - Mystras, Griekenland

uitzicht op Spartaimageimageimageimage

2 oktober.

Vandaag staat de bijzondere stad Mistras op het programma. De oude stad is gelegen op een heuvel in een prachtig landschap. Je waant je zo in de 13e eeuw. In die tijd hadden de Franken een deel van de Peloponnesus bezet. Om de streek beter te kunnen controleren bouwden ze in 1249 een nieuw kasteel ter vervanging van het oude Sparta. Maar evenals Monemvassia moest Mistras als losgeld worden afgestaan aan de Byzantijnse  keizer, die Mistras verfraaide met een paar schitterende kerken. Gedurende 2 eeuwen was Mistras de hoofdstad van de streek en telde zo'n 20.000 inwoners. Het was een bloeiend centrum van kunst, literatuur en filosofie. Daarna viel de stad in Turkse handen, vervolgens in Venetiaanse en toen opnieuw in handen van de Turken. In de vorige eeuw hebben de Russen en daarna de Albanezen de stad in de as gelegd.
Wij rijden eerst naar de bovenstad en bezoeken daar de Agia Sofia kerk, waar nog een aantal redelijk intacte fresco's te bewonderen zijn. Ook bezichtigen we het kleine paleis  en de Agios Nikolaos kapel. Vervolgens naar de benedenstad. Ook hier bezoeken we een paar Byzantijnse kerken, een klooster, een 15e eeuws huis, het bisschoppelijk  paleis en het Metropolis, waar ook een klein museum is. Wat opvalt is dat de kerken tamelijk ongeschonden al die belegeringen hebben doorstaan, terwijl van de herenhuizen - die toch in dezelfde tijd zijn gebouwd - vrij weinig meer over is gebleven.
Spierpijn is wat er 's avonds overblijft van de hele dag trappen, ruïnes en geitepaadjes beklimmen. We laten ons verwennen door de vrouw van de campingbeheerder met een heerlijke moussaka en verzetten geen stap meer.

1. Leo, Joke en Melissa:
    5 oktober 2013
    Ook dit weer een prachtig museum