Mycene

8 oktober 2013 - Spárta, Griekenland

Gouden dodenmasker uit een grafcirkelKoninklijke grafcirkelLeeuwenpoortOpgravingenSchatkamer van AtreusOffergaven die werden bijgezet in de graven

5 oktober.

We gaan vandaag naar Mycene, althans naar de archeologische vindplaats. De ruïnes dateren uit de 17e en 18e eeuw v.C. Daarmee zijn ze meer dan zeven eeuwen ouder dan de Akropolis van Athene. De Myceense beschaving roept associaties op met oorlog, plunderingen en bloedvergieten. De expeditie tegen Troje werd hier voorbereid. Maar de Myceense beschaving is ook synoniem voor de eerste vormen van overzeese handel, de opkomst van het schrift en het werken met metalen. In 1100 v.C. werd Mycene, na een woelige periode, in brand gestoken en verlaten.  De muren rond de stad waren tussen de 3 en 9 meter dik en 12 meter hoog en bijna onneembaar. Ze worden 'cyclopische' muren genoemd, omdat men vroeger dacht dat ze door reuzen waren gebouwd.

Alleen de edelen van Mycene mochten binnen de vesting wonen en werden na hun dood bijgezet in schachtgraven en later in koepelgraven, die bestonden uit cirkels van metselwerk.  Dat is heel bijzonder, want in die tijd werden elders de doden gecremeerd. We  bezoeken  het ' Schathuis' van koning Atreus, een tholos-graf (bijenkorf-graf) dat nog in goede staat is. Deze Myceense koning werd begraven met zijn wapens en voldoende voedsel en drank voor zijn reis door de onderwereld. Het paleiscomplex is pas in 1874 ontdekt door de Duitse miljonair Heinrich Schliemann, een autodidact met een passie voor de Griekse geschiedenis, die met zijn vermogen de opgravingen financierde. Nadat hij Troje had ontdekt en had aangetoond dat de verhalen van Homerus op feiten berustten kwam hij naar Mycene. Hij dacht hier het gouden dodenmasker van koning Agamemnon gevonden te hebben, maar het door  hem geopende graf bleek 300 jaar ouder dan de Trojaanse oorlog. We zien ook de beroemde Leeuwenpoort. De leeuwinnen symboliseren de macht van Mycene en de zuil tussen hen een godheid of het koningshuis. De bovendrempel alleen al heeft een gewicht van ongeveer 12 ton. Mycene heeft ook een klein museum en omdat in musea meestal de mooiste voorwerpen van de vindplaats zijn tentoongesteld gaan we daar ook nog even kijken. Moe maar voldaan keren we terug.
Het is zaterdagavond en reuze gezellig in Nafplion. Het heeft duidelijk een regio-functie, er zijn heel veel jongeren in het stadje. De terrasjes zitten vol en er is live muziek. We staan met 18 andere camperaars op de kade. This is the place to be.
Wel blijft het 's nachts erg onrustig. Personenauto's met jongelui rijden af en aan. Er vinden op de kade heel wat amoureuze ontmoetingen plaats. Dat gaat hier in Griekenland nog vaak erg stiekem.

1. Yvette Feist:
    10 oktober 2013
    Lieve mama Ria en Henk,
    En jij maar stiekem door het ruitje kijken naar al die Griekse amoureuze ontmoetingen, of heb je praktische bijlessen der liefde gegeven? xxx yf