De citadel en het archeologisch museum van Nafplion

8 oktober 2013 - Naúplion, Griekenland

Uitzicht  de stadSchiereiland met uitzicht op de baai van NafplionUitzicht op de benedenstadKerktoren van het bastion van Leonidasbastion van Agios AndreasBastion van Agios Andreasimageimageimageimageimageimage

6 oktober.

Het is vandaag zondag en in plaats van een rustdag te nemen gaan we maar eens een flinke klim afleggen door het fort van Palamedes te bezoeken. Het fort ligt op de heuvel, waar Nafplion tegenaan is gebouwd. Je hebt er een schitterend uitzicht over de oude en de nieuwe stad en over andere forten in de omgeving, inclusief het Bourtzi-eiland. Het is gebouwd tussen 1690 en 1710 door de Venetianen. In 1715 is het fort door de Turken veroverd. Het bestaat uit slotgrachten, bastions, schietgaten en gevangenissen. In het complex vind je waterreservoirs, opslagruimten voor munitie en eten en drinken. Je kunt de citadel bereiken door het beklimmen van een trap met 913 treden. Een pittige klim, dus.
We bezoeken vandaag ook nog het archeologisch museum van Nafplion, dat is ondergebracht in een oud Venetiaans bouwwerk uit de 18e eeuw. Het diende vroeger als een opslagplaats voor de Venetiaanse vloot. De expositie is verdeeld over 2 etages en is per periode georganiseerd. Het laat de verschillende culturen in de streek zien vanaf de vroege Pré-historie tot de late Antieke periode. De oudste voorwerpen komen uit het stenen tijdperk ( 32.000 - 21.000 v.C.), maar de meeste voorwerpen komen uit de vroeg Hellenistische periode (3300 - 2000 v.C.) en de midden Hellenistische periode ( 2000 - 1600 v.C.). Dit laatste staat gelijk aan de periode van de Myceense beschaving.
De voorwerpen die zijn opgegraven komen uit de buurt van Tiryns, Midea en Asine.
De stenen en metalen voorwerpen, kleien vazen met bloemmotieven en vazen versierd met inktvissen, amfora's met afbeeldingen van gebeurtenissen uit de Homerusperiode, terracotta beeldjes,  ivoren stukken, amber, en andere mineralen waarvan sieraden werden gemaakt laten een stukje van de Myceense society zien. Het meest beroemde stuk is het oudste borstharnas dat in Griekenland werd aangetroffen ( 15e eeuw v.C.).
Het museum ligt aan het gezellige Platio Sindagma, het grote plein waar het allemaal gebeurd in Nafplion. Er zijn heel veel terrassen en vandaag treedt de plaatselijke volksdansclub er op. Dat we dat nog mogen meemaken. Het ziet er allemaal erg grappig uit, maar ze zijn wel een beetje stijf in de beentjes. We zouden zo mee kunnen doen.
We pakken ook nog even de fiets vandaag om de bijzondere gebouwen en parken, die we van  bovenaf heel klein zagen liggen op ware grootte te kunnen zien. Zo bezoeken we een tweetal kerken, waarvan één heel bijzondere. Dit is een oude moskee met prachtig muurverband en een portaal met bogen die op pijlers rusten.  Prachtig interieur.
Zin om zelf te koken hebben we niet meer. Deze laatste dag voor ons in Nafplion gaan we gezellig uit eten.  Moe maar voldaan keren we terug naar Betty op te gaan slapen .
Oja, die 913 treden naar de citadel, die hebben we niet gelopen. Je kunt namelijk ook nog op een andere manier boven komen. Er gaat een weg heen en dus hebben we Betty laten klimmen. :-)

1. Leo, Joke en Melissa:
    9 oktober 2013
    Ik vond het al heel wat 913 treden beklimmen. maar gelukkig bracht Betty jullie
  2. H. Smit:
    9 oktober 2013
    Hallo camperado's! Wij genieten van jullie avonturen, de prachtige foto's en vooral van jullie smeuige en informatieve verhalen. Zo te horen zijn jullie ook nog behoorlijk sportief. En dan die zon... Hoe is het met Henks e-bike?
    Groetjes Henk en Jitske
  3. Alexandra:
    11 oktober 2013
    Leuk om ook alle achtergrondverhalen te lezen over de griekse mythen. Ik probeer om alles uit te printen voor oma, dan kan zij ook meegenieten