Andalusië, here we come!

10 mei 2019 - Málaga, Spanje

Drie jaar geleden moesten we onze rondreis door Spanje en Portugal voortijdig afbreken toen we in Andalusië waren. We bezochten toen Malaga, Granada, Sevilla en Cordoba. Deze plaatsen laten we nu waarschijnlijk liggen. Een leuk reisverslag van Alexandra is ook op dit reisblog terug te vinden. Zij reisde toen namelijk een weekje met ons mee.

4 mei

Als eerste gaan we vandaag naar Almeria. Deze plaats was in de Moorse periode een bloeiende havenstad met het mooie Alcazaba - uiteraard - op een heuvel gelegen.

Uitzicht vanaf het Alcazaba op de haven en op onze Betty

Dit kolossale fort uit de 8e eeuw is het grootste dat de Moren ooit in Spanje hebben gebouwd. We kunnen met Betty terecht in de haven en vinden dit een fantastische overnachtingsplek met aan een kant uitzicht over het water en aan de andere kant de boulevard en het Alcazaba. Er is permanente bewaking, dus deze plek voelt heel veilig. Aan de overkant zit de toeristeninformatie en ondanks de siësta zijn we toch welkom en krijgen een lading folders van de stad mee. We slenteren door de historische binnenstad en op het palmrijke Plaza del Catedral nemen we een korte pauze om de 17e eeuwse kathedraal eens goed te bekijken. Het lijkt wel een fort met vier torens, dikke muren en een krans van kantelen. En inderdaad, ze is in de 16e eeuw gebouwd met de bedoeling de stad te kunnen verdedigen tegen aanvallen van bandieten.

We wandelen door de historische binnenstad en over de Paseo de Almería, de slagader van de stad. Het is een lange groene straat met enorme bomen en op deze mooie avenue met zijn winkels, banken, bars, cafés en ijssalons genieten we van de ontspannen sfeer.

De volgende ochtend worden we verkwikt wakker, klaar om het Alcazaba te gaan bezoeken. Het is slechts een kwartiertje lopen vanaf onze Betty en dat is erg prettig want we moeten nog heel veel trappen overwinnen.

Bewaker van de Moorse citadelPuerta de la Justicia

Het fort biedt uitzicht op het oude centrum van de stad, de medina. Het is gebouwd in 955 in de tijd van het kalifaat van Córdoba en later door Karel V uitgebouwd. De imposante Torreón del Homenaje (huldigingstoren) dateert uit de 15e eeuw en heeft een gotische poort met het wapenschild van de katholieke koningen.

Opgravingen bij het AlcazabaDoorkijkjes

Rondwandelen in dit ommuurde kasteel is erg leuk, omdat hier ook de bekende serie Game of Thrones is opgenomen.

DoorkijkjesEen lange muur verbind het Alcábaza met het verderop gelegen kasteel

Naast het Alcazaba ligt de oude visserswijk La Almedina- La Cancha. De mensen wonen hier in kleurig beschilderde huisjes.

De oude visserswijk La Almedina

Eind van de middag reizen we verder naar het zuiden en overnachten in het havenplaatsje Almerimar, waar we op de pier aan de haven kunnen staan.

Onze overburen, de Patagonia II uit Buenos AiresZonsondergang

We hebben hier alle voorzieningen incl. electra, met dank aan de gemeente Almerimar. Hier liggen prachtige jachten aan de ene kant van de pier en aan de andere kant een super mooi breed zandstrand. Het is bijna jammer om de volgende dag verder te reizen.

De route tussen Almería en Malaga is bezaaid met kilometers plastiek kassen. Hier wordt voor miljoenen groenten en fruit gekweekt. Plasticultura noemt men dit en het ziet er afschuwelijk uit. Ten behoeve van de tuinbouw wordt hier massaal grondwater opgepompt, met als gevolg uitputting van ondergrondse watervoorraden. Het is een desolaat en droog gebied.

In het NKCblad hebben we gelezen over een jong Nederlands stel, die een camperplaats zijn begonnen in Torrox en de problemen die ze ondervonden met vergunningen etc. Sinds februari zijn ze officieel geopend en we willen graag eens kijken of het ze lukt. Nou, het lukt ze! Deze jongelui doen er alles aan om het hun gasten naar de zin te maken. We blijven hier 2 nachten en op advies van Marcella gaan we naar de markt in Torrox. Het is een hele grote markt met voornamelijk kleding. Dat komt goed uit want ik ben uit mijn lievelingsbroek gescheurd. Ik heb daarom maar gelijk 2 nieuwe broeken aangeschaft. De volgende dag fietsen we langs de kust naar Nerja om het ‘Balcon van Europa’ te bekijken. Nerja ligt op een plateau en vanaf het balcon heb je een prachtig uitzicht op de kustlijn. Balcon van Europa heeft haar naam te danken aan Koning Alfonso XII. Bij zijn bezoek aan het plaatsje in 1884, was hij zo onder de indruk van het uitzicht dat hij het officieel ‘Balcon de Europa’ benoemde. Het Balcon is gebouwd op een voormalig fort en wat we daar nog van zien zijn twee roestige kanonnen.

Balkon van EuropaPlaya CalahondaPlaya Calahonda

Verder is het erg toeristisch, ook hier weer hordes toeristen die door touringcars worden uitgespuugd.

Voordat we verder naar het zuiden reizen willen we eerst nog het dorpje Frigiliana bezoeken, dat in het binnenland aan de andere kant van de snelweg tegenover Nerja ligt. Andalusië is bekend van zijn witte dorpen, de pueblo’s blancos en één van die dorpen is Frigiliana. Het ligt op een heuvel, veel klimwerk dus. We maken een wandeling door smalle steegjes en genieten van het uitzicht over de bergen. De schilderachtige, witte huisjes en de gezellige balkonnetjes, versierd met kleurrijke bloemen zijn erg mooi.

Frigiliana is een van de witte dorpen in AndalusiëZoveel klimmenDoorkijkje

Het dorpje staat bekend als één van de mooiste van Spanje en het is eigenlijk één groot monument. Men leeft hier helemaal van het toerisme en om te zorgen dat dit zo blijft is men hier verplicht om zijn huis 1 x per jaar te witten.

Of zingenOf klimmen

Met bussen tegelijk komen de toeristen hierheen en nemen bezit van de smalle straatjes en de knusse dorpspleintjes. Toch heeft Frigiliana haar historische karakter en charme weten te behouden en lijkt het of de tijd hier heeft stilgestaan.

7 mei.

Aan het eind van de middag leggen we aan op een camperplaats in een buitenwijk van Malaga om de volgend ochtend verder te reizen.

1. Rita:
    Mooie verhalen!
    Ria, alvast gefeliciteerd met je verjaardag, een heel gezellige dag gewenst ergens in???
    XX Rita en Bert
  2. Birgitt Ariens:
    10 mei 2019
    Wat genieten wij van jullie verhalen. Leuk om te lezen hoe jullie Almería vonden. Voor ons was het een verrassing dat daar zo’n mooi Alcazaba ligt. Zijn benieuwd naar jullie verdere reis en verhalen. Liefs
  3. Alexandra:
    10 mei 2019
    Hebben jullie Sergio nog bij je? Of worden de katten jaloers als ze dat te horen krijgen?
    Leuk verhaal weer, ben blij dat jullie zo genieten. Wel hard werken met al die trappetjes.
    Prachtig zeg dat uitzicht vanaf die kasteelmuren bovenop de rots! Nu moet je wel game of thrones gaan volgen, je bent nu al op zoveel opnamelocaties geweest.
    Veel plezier nog, ik kijk uit naar het volgende verhaal.
  4. Siem:
    11 mei 2019
    Mooie plaatsen en foto's.
  5. Elisa en Jan:
    11 mei 2019
    Lekker sporten al die trappen. Nerja ben ik geloof ik ook geweest, zijn daar de grotten? Ja, weer prachtige foto’s en mooi verhaal. Van de mar del plastica , kan ik me een voorstelling van maken. Gelijknamige netflixserie speelt zich daar af. De tegenstellingen maken de reis mooi. Liefs Elisa
  6. Nelleke:
    12 mei 2019
    Wederom mooi reisverhaal, geniet ervan
    Jullie vinden opnieuw een stand-plek in
    deze toeristische oorden en dan lo-o-p-e-n
    en k-l-i-m-m-e-n maar!!
    Fijne voortzetting van de reis
    groet Nelleke.
  7. Hilly:
    Hola Henk en Ria,
    Leuk verslag weer! En herkenbaar, want in Almeria, Nerja en Frigiliana ben ik ook geweest. Inderdaad heel veel plastic kassen in de buurt van Almeria. Als je op Almeria vliegt ziet het er niet uit vanuit de lucht. De costa plastica! Nerja en Frigiliana allebei leuke stadjes. Heerlijk dat jullie zo genieten. Tot het volgende verslag!
    Saludos, Hilly
  8. Yvette Feist:
    12 mei 2019
    Lieve Mama Ria, wat een mooie foto’s en leuke reis verhalen. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, geniet van de mooie cuk tuur, elkaar en natuurlijk jullie geweldige camper “Betty”, warme groeten van Yvette Feist
  9. Anita Hagen:
    13 mei 2019
    En van je lang-zal-ze-leven-in-de-gloria-in-de-gloria-in-de-gloria!!!! Ria, lieverd de pieverd, van harte gefeliciteerd! Dat je maar een mooie dag en een fijn levensjaar mag beleven, samen met Henk en Betty! Wat een prachtige verhalen schrijf je toch. Ik krijg helemaal zin in vakantie in zuid Spanje. Hartelijke groet! Anita
  10. Ans van den Bergh:
    13 mei 2019
    Hiep, hiep hiep, hoera, Van harte gefeliciteerd. Maak er samen met Henk een groot feest van en genieten vooral van alles wat jullie zien. Ik lees met plezier de reisbeschrijvingen en geniet van de plaatjes en praatjes.
    Dikke kus, Ans