Thüringen

27 augustus 2018 - Pahna, Duitsland

20 augustus 2018 #
Hallo familie, vrienden en iedereen die wel eens met ons meereist. We gaan weer op stap. De bedoeling is om dit keer naar Tsjechië te gaan. Voor mij een onbekend land, voor Henk niet. Als student bezocht hij het toenmalige Tsjecho-Slowakije verschillende keren. Benieuwd wat er veranderd is na de val van het communistisch regime. Ik wilde eigenlijk al heel lang een stedentrip naar Praag en Krakau doen. We combineren het nu en reizen daarom ook even door naar Polen. Maar onze reis begint in Duitsland, in de deelstaat Thüringen.
Onze eerste stop is Treffurt, een klein stadje aan de rivier de Werra, op de grens van het voormalige Oost- en West Duitsland. Naast het 300 km lange Werrafietspad, is een heerlijke camperplek de reden dat we hier een paar dagen blijven staan met Betty.Marktplein met het Rathaus in TreffurtGroeten uit het Oosten

We fietsen door beboste heuvels en verstilde dorpjes met schattige vakwerkhuisjes, waar overigens niets te beleven is. Het is warm, heel warm zodat we onze vakantie heel rustig beginnen.
De tweede overnachting is Eisenbach met zijn imposante en goed bewaarde burcht: de Wartburg. De WartburgPoorthuis van de Wartburg

De burcht ligt hoog boven de stad en wordt bezocht door toeristen uit alle werelddelen. De Wartburg heeft een bewogen verleden en is dan ook in verschillende perioden gebouwd. Bij het betreden van het complex stap je als het ware een geschiedenisboek binnen. De geschiedenis van de eigenaren worden ontzettend mooi geportretteerd op de muren en kamers van het complex. De middeleeuwse kunst, het leven en werk van Elisabeth van Thüringen, de Reformatie, het feest van de Duitse studentencorpsen, Wagners opera "Tannhäuser" - is allemaal onlosmakelijk verbonden met de Wartburg.

Luthers verblijfSängersaal

Ook Luther heeft op de Wartburg gewoond, zijn kamer is in originele staat hersteld. Nadat hij als monnik in 1521 in de ban werd gedaan heeft hij er een jaar incognito als jonker Jörg geleefd om het Nieuwe Testament te vertalen.
Standbeeld van Johann Sebastian BachLuther in Eisenach

Eisenach is de geboortestad van Johann Sebastian Bach. De stad heeft naast het Bachhuis, een Bachmuseum met een collectie historische instrumenten die tijdens een rondleiding bespeeld worden. Het Lutherhuis aan de - hoe kan het anders - Lutherplatz

Andere belangrijke musea zijn het Lutherhuis, Thüringer Museum in het Stadtschloss en het Automobielmuseum, waar tijdens de DDR-tijd de Wartburg werd geproduceerd.
De derde stop is in de stad Erfurt. Het is een heel oude stad met veel karakteristieke gebouwen, sfeer en terrasjes. De Kathedraal van Erfurt en de SeverikircheSchroothoop tussen de 2 kerkgebouwen op de Domplatz.

Tijdens ons bezoek was er volop reuring op het grote Domplein. De Marien Dom - o.a. bekend om zijn grote brede trap - lag bezaaid met hoog opgestapelde autowrakken. Op deze trap wordt jaarlijks in augustus een operavoorstelling gegeven en wordt de St.Marien gebruikt als decor.
Krämerbrücke vanaf de buitenkantKrämerbrücke

Lopend door Erfurt valt op dat je weinig typische Oost Duitse woonblokken ziet. Omdat de stad tijdens de Tweede Wereldoorlog goed bewaard is gebleven, is er in Erfurt door de Oost-Duitse regering weinig nieuws gebouwd. Wel werden niet alle gebouwen even goed onderhouden, en na de Wende is het renoveren van de Middeleeuwse gebouwen volop aangevangen. Één van de herkenningspunten van Erfurt is de 120 m lange Krämerbrücke, de langste doorlopend met huizen bebouwde en bewoonde brug in geheel Europa. Op de Krämerbrücke bevinden zich galerijen en kleine winkeltjes met Thüringse blauwdruk stoffen, handgeschilderde keramiek, glas uit Lauscha, sieraden, houtsnijwerk. De huizen op de brug hebben verschillende kleuren gevels. Het knusse straatje ontsluit twee gezellige pleinen met volop horeca. Ook heel mooi vonden wij de typische burgerhuizen, gebouwd in renaissancestijl.

"Zum breiten Herd""Roter Ochse" aan de Fischmarkt

De laatste stad die we bezoeken in Thüringen is Weimar: Stad van de klassieken en de grote geesten.
Het Goethe-Schiller monumentHeinrich Klaus von Starcke GrünMarktplatz met Stadhuis van Weimar

We komen de namen Goethe, Schiller, Liszt en Poesjkin tegen. De woonhuizen van Goethe en Schiller zijn er onder andere te zien en vele andere monumenten, zoals het stadhuis en het bibliotheekgebouw van hertogin Anna Amalia. Stadtschloss WeimarMarktplein met schitterende gebouwen en prachtig gerestaureerd

Het is er toeristisch met paardenkoetsen en braadworststalletjes.
We wandelen door het park langs de rivier de Ilm, waar Goethes tuinhuis staat.

Goethe's tuinhuisje

De stad ligt er netjes bij. Absoluut geen grauwsluier. Van oorlogsschade die er geweest is, zien we niets meer terug. Alles is zeer mooi herbouwd. Een middagje door de "Altstadt" kuieren is daarom absoluut geen straf.
We hebben in de steden steeds op vrije camperplekken gestaan en willen  nu een camping opzoeken, omdat er gewassen moet worden. We rijden naar het gehucht Pahna met een camping aan de rand van een bos en een recreatiemeer.

1. Siem:
    31 augustus 2018
    Bij sommige pompstations is nog steeds een pomp alleen bedoeld voor Trabant auto's.
  2. Hilly:
    31 augustus 2018
    Leuk reisverslag weer. Een bezoek aan Thūringen staat ook nog op mijn lijstje.
    Meen me te herinneren dat je daar ook lekker kunt eten. Veel plezier nog en geniet ervan.Groetjes uit Chalkidiki waar ik momenteel vertoef.
  3. Elisa en Jan:
    31 augustus 2018
    Prachtig, prachtig, romantisch en een gevoel van heimwee, zonder dat ik er ooit ben geweest. Staat wel op mijn verlanglijstje , maar dan met kras of SRC. Mooie reis.
  4. H. Smit:
    31 augustus 2018
    Willen we ook al jaren naar toe. Er is daar in die bosseneen mooie indiaan summier in oktober. Leuk om weer reisberichten van jullie te lezen,
  5. Alexandra:
    1 september 2018
    Wil je niet steeds met papa de greppel in fietsen, blijf maar op het rechte pad. Heel veel plezier nog!
  6. Loes:
    1 september 2018
    Mochten jullie nog in Thuringen zijn dan is Schmalkalden ook een leuk 'Altstadchen"om te bekijken. Inderdaad heb je in oktober daar een prachtige Indian Summer!
    Veel plezier verder.
  7. F J Koppenol en Maria ( ik schreef ):
    1 september 2018
    Hoi, misschien hebben jullie van de rellen in Chemnitz , Duitsland, gehoord op het nieuws. Dat is niet zo ver van de grens in het noorden van Tsjechie. Daar dus niet naar toe gaan. Jacques en Frank en nog een heleboel hier uit dorp en omgeving zijn dit weekend op een bruiloft in Sucice, dat ligt onder Klatovi. In de buurt van Pilzen. Een vriend van hen trouwt daar met een Tsjechies meisje. Veel plezier verder, Ierland was mooi en bijzonder.
  8. Nelleke:
    2 september 2018
    Hallo beiden
    Interessante reis met veel geschiedenis
    in deze steden, zal zich zeker laten zien !
    Fijne tijd prettig rijden hart.groet Nelleke.