Marseille

7 juni 2018 - Marseille, Frankrijk

2 juni.
We hebben zin om een paar dagen te luieren. Zwemmen in de Middellandse zee of een camping met zwembad. Zodoende arriveren we tegen de middag op camping de Vaudois, tussen Roquebrune sur Argens en St. Aygulf.  Die Argens is een onberekenbare rivier, want hij wil nog wel eens een buiten zijn oevers treden. Ook vorig jaar en toen waren verschillende campings ondergelopen. Onze camping ligt wat verder in het binnenland en er verblijven voornamelijk pensionado's, net als wij. We pakken de fiets om de omgeving te verkennen en rijden naar de kust. St. Aygulf zelf vinden we niet zo interessant, het is een toeristische enclave  met weinig authentieks. Behalve een markt, is er  weinig te doen. Wel loopt er een mooi fietspad  langs de kust en door het natuurreservaat Villepey, dat zeker een bezoekje waard is. In Frejus doen we onze boodschappen, pakken een terrasje, wandelen langs de haven en het oude centrum.

Cathédrale de FrejusDe havenZeilbootje voor je verjaardag?

Terug op de camping draaien we een paar wassen.
De volgende dag willen we naar Roquebrune, dat slechts 6 km verder op een heuvel ligt. De makkelijkste route is om langs de D7 te fietsen, maar wij willen liever niet langs deze drukke weg rijden. Met googlemaps zoeken we naar een alternatief door de heuvels. Het is een prachtige route en een enkele keer moeten we een hekje openen om onze weg over privé terrein te banen. De wijnboer die we passeren kijkt ons verwondert na en steekt z’n duim omhoog. Verder is het hier bijna doodstil, je hoort alleen de vogels zingen en de krekels  tsjilpen. Ondanks de trapondersteuning is het een zware tocht die veel van de accu vergt en tot overmaat van ramp komen we er achter dat we - met dank aan meneer Google - zijn verdwaald en rondjes aan het rijden zijn. Uiteindelijk komen we terecht op een golfresort en dat herkennen we, want het ligt slechts zo'n 500 meter van onze camping vandaan. Hebben we drie kwartier gefietst en zijn maar liefst 500 meter opgeschoten!

DoorkijkjeLac d'ArenaRoquebrune

We proberen het opnieuw en volgen de route nu maar gewoon via de D7. 15 minuten later staan we in Roquebrune, een leuk dorpje met een middeleeuws centrum. We ploffen op een terrasje neer en wandelen door de smalle straatjes. Even buiten Roquebrune ligt het Lac d'Arena vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de Roque. De volgende dag vieren we Henk's verjaardag. Hij wordt 70 jaar! Voor deze gelegenheid gaan we naar een exclusief restaurant, prachtig gelegen aan het water.

Henk is jarig

Vandaag is er live muziek, speciaal voor Henk. Ze spelen voornamelijk chansons uit de jaren 60 en 70 van o.a. Aznavour en Becaud, Hij ook weer gelukkig.

7 juni.
De weersvoorspelling ziet er niet goed uit voor Frankrijk.  Het is in Nederland stabieler en warmer weer dan hier in het zuiden.  We  zoeken onze vertrouwde camperplek in Aix op om vandaar met bus 51 naar Marseille te gaan. De terreinbaas ontvangt ons weer hartelijk en de volgende ochtend vertrekken we bijtijds naar de stad waar Oost, West, Europa en Afrika samenkomen in een mediterrane smeltkroes. Een stad, die gebukt gaat onder negatieve clichés en die we altijd hebben gemeden.
Nou dat valt allemaal reuze mee. In de afgelopen jaren heeft Marseille een metamorfose ondergaan. Er is veel geïnvesteerd in de aanpak van probleemwijken en het openbaar vervoer. We gaan als eerste met de metro naar het kloppende hart van Marseille, de Vieux Port met talrijke café's en restaurants. image

Aan de kade is elke ochtend een vismarkt en hier is ook het  vertrekpunt voor de boten die naar de eilanden varen. Het water wordt bijna aan het zicht onttrekken door de vele masten.

imageimageimage
Marseille is zo'n stad, waar je goed ter been moet zijn, overal trappen. We klimmen eerst naar de wijk Le Panier, waaronder de oorspronkelijke funderingen van de Griekse stad Massalia liggen te sluimeren. Het is het enige overblijfsel van het oude Marseille. Vroeger was dit de oude visserswijk en min of meer een soort getto.

imageimage

Tegenwoordig is het hip en hot met zijn wirwar aan straatjes en kleurrijke gevels. Er zitten veel kunstgalerijen, ateliers, café's en boetiekjes.

imageimage
In deze wijk bevindt zich ook het Centre de la Vieille Charité in een monumentaal pand uit 1671. Oorspronkelijk bedoelt als onderdak voor de misdeelden van Marseille. Tegenwoordig is het een museum, waar verschillende permanente en wisselende tentoonstellingen onderdak vinden. Wij bezoeken hier eerst een tentoonstelling met werken van Picasso.

imageimageimageimage

Vervolgens naar de afdeling Egyptische oudheden en andere beschavingen rond de Middellandse zee.

imageimage

Op de tweede verdieping bevindt zich het Musée des Arts africans, océaniens, amérindiens (MAAOA). Bijzonder is de verzameling menselijke schedels die een indruk geven van de oude beschavingen van Oceanië en het Amazonegebied. Ze doen een beetje luguber aan.

imageimageimageimage

Kleurrijk en apart is de collectie Mexicaanse volkskunst.  imageimageimageimage

Andere bezienswaardigheden zijn de Cathédrale de la Major en het Fort St.Jean- MuCEM.

image

Later op de dag wandelen we weer terug naar de gezellige Vieux Port en sluiten de dag af in een havenrestaurant met een originele bouillabaisse, zoals je die alleen in Marseille kunt eten.

image

1. Elisa en Jan:
    12 juni 2018
    Henk nog van harte met je 70e verjaardag, bijzonder om dat in Frankrijk te vieren met je liefje en een lekker etentje. Rochbrune daar hebben wij ook goede herinneringen aan. Ons huurhuisje had zicht op die bijzonder gevormde berg. Mooie foto’s , vooral de picasso’s. Nog heel veel plezier Jan en Elisa
  2. Elisa en Jan:
    12 juni 2018
    Die bouillabaisse ziet er super uit. Krijg er ook zin in.🌞🌴
  3. Jan van der Roest:
    12 juni 2018
    Henk welkom in de club van de zeventig. Heel veel dank voor de fotos van de Rochbrune en omgeving het roept bij ons veel herinneringen op. 🌻🌻
  4. Hilly:
    13 juni 2018
    Henk nog van harte gefeliciteerd met je 70e verjaardag! Wat heerlijk om dat in een restaurant aan het water te vieren. Leuk dat jullie zo hebben genoten van Roquebrune en Marseille. Nemen jullie het recept van de bouillabaisse mee voor de kookclub? wat ziet die soep er lekker uit zeg. Nog veel plezier!
  5. Ans en aad:
    13 juni 2018
    Wat een geweldig mooie foto's van de kunst die jullie gezien hebben, ik zit hier mee te genieten..... en vooral die van de bouillabaisse... en Henk welkom bij de club van 70. Dikke kus van je zus