Katakolo

20 september 2013 - Katakolo, Griekenland

17 september.

De camping waar we hebben overnacht is een ramp. Volgens Henk lijkt het op een Oostblokcamping van 40 jaar geleden. Toiletten te goor om naar te kijken en douches onbruikbaar. De wasbakken van de muur getrokken en het 'pronkstuk' het zwembad is er wel, maar volgestort met afval. Toch moeten we voor deze overnachting 20 euro neertellen. Er zijn dan ook bijna geen gasten. Van enige zelfreflectie bij de receptie is geen sprake. Als ik mijn beklag doe kijkt men me glazig aan en een excuus kan er niet af. Ik begrijp dit gewoon niet. Willen ze nou wel dat er toeristen komen of kan het ze echt geen donder schelen? Hoe anders gaat het toe bij de plaatselijke horeca en de winkeltjes in het dorp. Aardige bediening, gastvrij en behulpzaam, zo kan het dus ook. In het dorpje is het ondertussen een drukte van jewelste, honderden toeristen arriveren met bussen. Ieder uur een nieuwe lichting. De plaatselijke middenstand doet er goede zaken. Wij vertrekken weer richting kust. We hadden ergens gelezen, dat het plaatsje Katokolo  erg leuk zou zijn en dat je aan de haven kunt staan. Wij houden wel van pittoreske dorpjes, maar wat we nu toch zien bij het binnenrijden van dit vissersplaatsje overtreft alle fantasieën .

Cruiseschepen Bussen staan al te wachten

Drie kolossale cruiseschepen liggen afgemeerd aan de kade. Het zijn de Costa Pacific, de Rijndam en de MSC. Nu pas valt het kwartje, de toeristen die per bus in Olympia aankomen zijn afkomstig van deze cruiseschepen. Bij de uitgang van de pier worden ze geronseld door schreeuwende gidsen  om met 'the best en cheapest bus' voor 10 euro binnen 3 uur naar Olympia en weer terug te rijden.

Verkeersregelaars met kogelvrije vesten Als je geen zin hebt om te lopen

Er zijn zelfs beveiligingsmensen met kogelvrije vesten om de stroom toeristen in goede banen te leiden. We zien Amerikanen, Engelsen, Russen en Italianen in grote getale in de bussen stappen. Anderen blijven achter in Katokolo en zwermen uit over de verschillende horecagelegenheden met wifi.

Horeca

Ze zitten als zombies naar hun smartphones te turen zonder een woord te zeggen.  Is dat effe gezellig. Wegwezen hier!We gaan weer naar de hoofdroute en komen voor een dilemma. Henk wil naar het noorden, naar Kallogria. Daar zou een soort brocollibos zijn, met mooie witte stranden en je kunt er vrij kamperen.  Ik wil naar het zuiden, we komen immers vanuit het noorden en ik heb gelezen dat je in dat bos wordt opgevreten door de muggen. Mijn verzameling muggenbulten begint net wat te slinken. We gaan daarom toch maar naar het zuiden naar Zacharo, waar we een prachtplek vinden op een voormalige camping, afgeschermd door een laag duin met een kilometers lang zandstrand. Er staan nog een Duitse en een een Tjechische camper. Hier kunnen we wel een paar dagen blijven, want het weer is inmiddels ook opgeklaard. In deze omgeving komen weinig toeristen.

Ons privé strandje

De stranden zijn nog ongerept, zonder parasols en ligbedden en er is weinig horeca en hotelaccomodatie. Hier en daar worden kamers bij particulieren verhuurd.

Betty wordt gewassen Als je onder de overkapping gaat staan doen je zonnepanelen niets

Het is jammer, dat een camping met zo'n prachtig strand in z'n achtertuin geen bestaansrecht meer heeft. Wij kunnen echter nog wel gebruik maken van de toiletten en de douches, alleen elektriciteit ontbreekt hier. Maar daar hebben we een zonnepaneel voor.

1. Leo, Joke en Melissa:
    21 september 2013
    Er komen kennelijk geen toeristen in dat gebied kamperen.
    Ze doen er dan ook geen moeite meer voor. De zee is prachtig dus daar doe je het voor