Gebeurtenissen tussen de Tarn en de Garonne

23 september 2015 - Moissac, Frankrijk

Oude watermolenDe kanaalbrug Cacor over de TarnZuidportaal van de Abdij van St.PierreFietsen entre Deux mersDoe deze maarAntieke autoGezelligheid troefSaucissons uit de streekLiefde op het eerste gezichtProeven?
20 september 2015
Het is een plezierig verblijf in Moissac, waar we een paar dagen op een camping staan. De camping ligt op loopafstand van het stadje, dat een belangrijke etappe langs de bedevaartweg naar Santiago de Compostela is. Die positie wordt beklemtoond door de 7e eeuwse Abdij van Saint-Pierre, die door Unesco werd opgenomen als Werelderfgoed. Het portaal van de abdijkerk is versierd met een timpaan dat het Laatste Oordeel voorstelt. Ook de kloosteromgang is uniek vanwege de staat waarin hij is bewaard gebleven. De galerijen met 76 gebeeldhouwde kapitelen, waarvan de verhalende motieven Bijbelse scènes vertellen zijn prachtig.
Het weer is verbeterd en de zon schijnt volop. De groene fietsroute van het Canal des Deux Mers loopt langs Moissac en tijdens een fietstocht ontdekken we een heel opmerkelijk bouwwerk. Namelijk een kanaalbrug, die zo'n 10 meter bovenover de rivier de Tarn loopt. Zoiets hebben we nog nooit gezien. Het kanaal wordt gebruikt voor pleziervaart, al lijkt het ons wel een gedoe met al die sluisjes om je bootje over de rivier te tillen. In deze omgeving kun je fijn fietsen en er is veel te zien. Het fietspad loopt tussen de rivier de Tarn en het kanaal over een smalle landstrook. Daar waar de rivier de Tarn de Garonne ontmoet klimmen we met de fiets in de hand omhoog naar een ijzeren hangbrug. Het uitzicht is hier adembenemend. In St.Nicolas de la Grave strijken we neer op een terrasje. Op de terugweg passeren we boomgaarden met appels, peren, perziken, pruimen en de wingerds van de beroemde AOC Chasselas-druif. We zitten hier dan ook in een belangrijke tuinbouwstreek. Daarom is het triest om te zien dat veel fruit hier onder de bomen ligt te rotten, vermoedelijk omdat de Europese concurrentie te moordend is. Ieder najaar en toevallig ook dit weekend ontmoeten de fruit- en veeteeltbedrijfjes elkaar op de grote markt van Moissac. Zij promoten hun producten op zo'n aantrekkelijke manier, dat het een lust voor het oog is. Zo heb ik nooit geweten, dat er acht verschillende pruimenrassen zijn. Er liggen veel soorten fruit uitgestald, maar ook kazen uit de Auvergne, zeevruchten, knoflook, truffels, amandelen, honing, de beroemde Bresse kip, diverse worstsoorten, patisserieën, vruchtensappen en heel veel wijnen. We mogen alles proeven en uiteraard kopen. Bezoekers zitten aan lange tafels gezellig te eten en te drinken en wij schuiven vanzelfsprekend ook aan. Ook de diergaarde ontbreekt niet: paarden, koeien, kalveren, geiten, schapen, ezels, ganzen, eenden en kippen. En dan van iedere diersoort verschillende rassen. In een zijstraat staan een stuk of twintig oldtimers opgesteld, die aan een rally meedoen. Er is muziek en de franse schlagers galmen over het terrein. Kortom, het is reuze gezellig in Moissac en boze boeren hebben we niet gezien.

1. Elisa en Jan:
    24 september 2015
    Het eten en de wijn ziet er weer lekker uit. Mooi en bijzonder de kanaalbrug. Leuke foto's. Wij gaan een lang weekend naar Terschelling.Het weer schijnt goed te worden. Hartelijke groet Elisa en Jan.
  2. Ans en aad:
    24 september 2015
    Wat een heerlijkheid allemaal, lekker eten en drinken en super gezellig. Zo te zien hebben jullie goed weer. De old timers zijn schitterend. Je hebt een goeie smaak hoor Henk.
    Dikke kus van je zus
  3. Fred Kohl:
    Lieve Ria,
    Wat een leuk verhaal en wat loopt het water me al in de mond, al die heerlijke dingen zo maar op tafel, wat een feest. Ook de beschrijving van de mooie Abdij van Saint-Pierre maakt me nieuwsgierig. Ik ga er meer van zoeken op het net. Blijf genieten en groetjes, Fred
  4. René:
    24 september 2015
    Terwijl jullie op reis gingen, waren wij de dozen aan het uitpakken , nieuwe spullen aan het kopen, kregen bezoek van allerlei heren die ons huis nog mooier gingen maken. Intussen is het wat rustiger en hebben wij weer wat tijd om andere leuke dingen te doen, en natuurlijk jullie avonturen te lezen. Nog een mooie reis verder, Letty en René