Van Coïmbra naar Porto

17 juni 2019 - Braga, Portugal

Coïmbra en Porto staan ook nog op ons verlanglijstje. We hebben deze steden al eens eerder bezocht, maar dat was lang geleden. Op 9 juni reizen we naar Coïmbra en zullen daar twee dagen blijven. Met Betty kunnen we dicht bij het centrum overnachten in een parkachtige omgeving aan de linkeroever van de rivier. We hoeven alleen de loopbrug over te wandelen en het is gelijk volop reuring. Het Parque de Cidade aan de overkant staat vol met kraampjes en overal is muziek. Het is een soort braderie annex culinaire uitspatting. Op een groot tv scherm wordt deze avond de voetbalwedstrijd Portugal tegen Nederland uitgezonden. Henk ook weer gelukkig, nu nog wel.....

Uitzicht op de hoge, oude binnenstad van CoïmbraBoekenstalletjes

Al eeuwenlang is Coïmbra dè universiteitsstad van Portugal. We bezoeken de wijk waar de oude universiteit zich bevindt.

Plein vóór het hoofdgebouw van de universiteit

Het hoofdgebouw is al eeuwen ondergebracht in een voormalig koninklijk paleis en de bibliotheek, de ‘Biblioteca Joanina’, is zonder twijfel de mooiste bibliotheek van de wereld.

Poort naar de kapel van de universiteitPlein voor de universiteit

Hier staan hordes toeristen te wachten tot ze naar binnen mogen, maar wij gaan dat niet doen. We waren hier immers al eerder en konden destijds zo naar binnen lopen.

Standbeeld van de stichter van de Universiteit van Coïmbra, koning Jaoa IIIPaco da Alcácova, het hoofdgebouw van de universiteit van CoïmbraToegang tot de Via Latina

Op het grote binnenplein staat het standbeeld van João III en rechts van de ingang staat het hoofdgebouw, waar brede trappen naar een overdekte galerij voeren.

Langs het aquaduct wandelen we door schilderachtige straatjes weer naar beneden en zoeken een eet- en drinkgelegenheid op.

Aquaduct van São SebastianStraatje in de historische binnenstadPrachtig beeld over de fado

De volgende ochtend heeft Henk een kater van de voetbalwedstrijd en ik van iets anders. Toch wagen we ons weer onder de toeristen en gaan als eerste naar het klooster van Santa Clara-a-Nova, waar op het terras Koningin Isabel van Aragon over de stad Coïmbra uitkijkt.

Het uitzicht op de Mondego rivierBeeld van Isabel van AragonPlein voor het Santa Clara-a-Nova klooster en kerk

Zij wordt in deze barokke kerk nog altijd zeer vereerd. De ticketverkoper loost ons eerst de gebedsruimte in - want dat moet van Hem, dus doen we dat braaf. De kerk is fraai en achterin bevindt zich de doodskist van koningin Isabel in een vergulde schrijn.

Het altaar van de Santa Clara-a-nova

Opeens zitten we in een dienst, waar we uiteraard niets van begrijpen. We glippen stiekem weer naar buiten om het klooster te bezichtigen.

Kloosterhof van Santa Clara-a-nova

Die vinden wij - in tegenstelling met de kerk - vrij sober.

Deze dag bezoeken we nog andere bezienswaardigheden, waarvan ik alleen nog het voormalige kloostercomplex van Santa Cruz wil benoemen.

Kloostercomplex van Santa CruzPrachtige blauwe tegeltableaus in de Santa Cruz

Het interieur is getooid met blauwe tegeltableaus. Aan weerszijden van het altaar staan de graftombes van de twee eerste Portugese koningen: Alfonso I en Sancho I.

Altaar en graftombesGraftombe van Alfonso I Henriques

In het kloosterhof staan in het midden een fontein en de wanden en gangen is in kleurige reliëfs het lijden van Christus uitgebeeld.

Kloosterhof  van Santa Cruz

Een trap voert naar het hoogkoor (coro alto), waar alle gebeeldhouwde koorbanken zijn voorzien van een hemelbol.

Hoogkoor achter in de kerk van Santa Cruz

Daarboven zien we vergulde houtreliëfs, die de ontdekkingsreizen van Vasco da Gama voorstellen. De rest van de dag brengen we door in de levendige Baixa.

Avond in Coïmbra

Om Porto te kunnen bezoeken willen we graag op een camping staan. Aan de zuidkant van de stad liggen er meerdere. We bevinden ons in Vila Nova de Gaia en kiezen degene met een bushalte voor de deur en de Lidl op loopafstand. Via de kustroute fietsen we over een prachtig fietspad langs de rivier de Douro naar Porto.

Kleurrijk straatje in de oude visserswijkStraatje in AfuradaAfurada

We passeren eerst een kleurrijk vissersdorpje en krijgen daarna al snel de beroemde Ponte Dom Luis I - de dubbele ijzeren brug over de Douro - in het vizier.

Het uitzicht op de beroemde brug vanaf de Avenida Diogo Leite

De brug werd rond 1885 gebouwd en is een ontwerp van Eiffel. Tegenwoordig wordt hij niet meer zo intensief gebruikt, omdat er meerdere bruggen over de Douro zijn gebouwd die het autoverkeer beter aan kunnen. Aan deze kant van de rivier bevinden zich de grote porthuizen, zoals Sandeman, Calém en Ramos-Pinto.

Vlaggen van alle portmerken op de kade

Aan de kade is het gezellig druk met toeristen en straatartiesten.

Porthuis met terras

De terrassen zitten bomvol en de sfeer is uitstekend. Wij houden het hier wel een poosje uit en genieten van al die reuring. Vanaf deze kant hebben we een prachtig uitzicht op de Ribeira.

Cais de RibeiraRabelo’s

Op de rivier is het druk met rondvaartboten, die tochtjes over de Douro aanbieden.

De volgende dag pakken we de bus naar Porto. Dit is op zich al een hele hele belevenis, want de bus rijdt met een rot vaart door straatjes waar wij niet eens met onze camper door durven zo smal. Ik denk op sommige plekken zeker niet meer dan 25 cm ruimte aan beide kanten. Het is de bedoeling dat de bus ons midden in het centrum brengt, maar dat loopt anders. Vanwege een aanrijding kan onze buschauffeur niet verder en moeten we  overstappen op de metro, die overigens niet ondergronds gaat maar over het bovengedeelte van de beroemde brug. Ook leuk!

We stappen uit op het station São Bento, bekend van zijn prachtige blauwe  tegeltableaus waar de geschiedenis van Portugal op wordt afgebeeld.

Estacio São Bento

Een orkestje ontvangt ons hartelijk. Onze wandeling begint bij het Praca de Libertade waar het standbeeld van Dom Pedro IV staat en waar men een tango danst.

Dom Pedro IVTango

Deze dag lopen we heel wat af en bekijken de voor ons meest interessante bezienswaardigheden.

Ingreja do CarmoTorre dos ClérigosIngreja e Torre dos ClérigosInterieur van het beursgebouwBoekhandel Lello E IrmãoHendrik de Zeevaarder die uitkijkt op het beursgebouw

De meeste indruk maakt de Ingreja de São Francisco op ons met zijn prachtige houtsnijwerk van boven tot onder en bedekt met zo’n 800 kilo bladgoud.

Sao Fransisco kerkAltaar van de Sanfrancisco kerk

Fotograferen is er verboden, toch heb ik stiekem een foto gemaakt van al die pracht en praal. Naast de kerk bevindt zich het museum waar bijzondere kerkschatten te zien zijn.

Relikwie uit de FranciscokerkInterieur van de São Franciscokerk

We lunchen in een Portugees specialiteitenrestaurant en bestellen een heel smakelijke cataplana (visschotel).  Via de gezellige Cais de Ribeira wandelen we naar een soort tandradbaan, die ons naar de bovenstad brengt. Hier stappen we op de bus, die ons op dezelfde spectaculaire wijze als de heenreis terugbrengt naar de camping.

Muro dos Coberos da RibeiraPonte Dom Louis ICais de RibeiraPonte Dom Louis I vanuit de tandradbaan gezien

1. Alexandra:
    17 juni 2019
    Volgens mij heb ik op hetzelfde terrasje gezeten in porto, wat toevallig! Succes met de terugreis. En niet teveel drinken ;)
  2. Anita:
    17 juni 2019
    Wat zie je er stralend uit Ria! Ik ben ook in Coimbra geweest, -00 jaar geleden. Toen was ik zelf student en met studenten. Prachtige stad! Geniet vooral verder, dikke zoen! Anita
  3. Siem:
    17 juni 2019
    Wat een mooi land(schap) is Portugal.
  4. Aad en Ans:
    17 juni 2019
    De klederdracht is een feest van herkenning. Bij de volksdansgroep hebben we ook een serie Portugese dansen met bijpassende kleding. We dansen het bijna nooit meer, dat is jammer want ze zijn best leuk. Wat een ongelofelijke rijkdom in de kerken, maar hoe arm zijn de bewoners? Maar zo is het altijd en overal gegaan.
    Goede reis en dikke kus van je (schoon)zus.
  5. Hilly:
    18 juni 2019
    Leuk verslag weer. Ik zie het voor me, want in Coimbra en Porto ben ik ook geweest. In Porto heb ik met m’n hoogtevrees zelfs over de bovenbrug gelopen van die ijzeren brug. Doodeng. Durfde alleen maar strak vooruit te kijken en vooral niet naar beneden.
    Jullie hebben vast ook wel een lekker glaasje port gedronken in Porto...? Groetjes en veel plezier nog!