Weer thuis

18 juni 2014 - Badhoevedorp, Nederland

GondelbaanDe campingWatermolen in kuchelmissGrimm was hereRaadhuis en de DomRolandOok mooi

17 juni 2014

Het is alweer twee weken geleden, dat ik ons reisblog heb bijgewerkt en ondertussen zijn we weer thuis. Vanwege mijn knie hebben we het de afgelopen periode rustig aangedaan.

Onze eerstvolgende bestemming na Meissen was het plaatsje Braunlage, gelegen aan de Wurmberg (979 m.) in het nationaal park de Harz. Het is een wintersportplaats van allure voor Duitse begrippen, want Braunlage heeft de langste gondelbaan van Nedersaksen en een 1.5 km lange springschans waar internationale wedstrijden worden gehouden én een rodelbaan. Het gebied schijnt vrij sneeuwzeker te zijn in de wintermaanden, er liggen ruim 10 km pistes. Samen met de Brocken (1141 m), is het een geliefd wintersportgebied voor de Duitsers. Bij ons is het niet zo bekend.

En toen werd het eindelijk zomer! De weersvoorspelling bericht over temperaturen van boven de 30 graden.  Mede daarom reizen we door naar de Mecklenburgische Seenplatte, een groot merengebied met veel campings en mooie fietsroutes. Bovendien liggen hier nog een aantal leuke Hanzesteden in de buurt, zoals Wismar en Rostock. Maar ook Güstrow staat nog op ons verlanglijstje. We verblijven 5 dagen op een camping in het plaatsje Krakow am See. Het is een bosrijke omgeving en hier maken we een aantal fietstochten rond het meer. We komen zelfs oog in oog te staan met een wasbeer die ons pad kruist.  Het fietsen lukt redelijk met mijn knie, maar lopen gaat nog steeds slecht. In beweging blijven is natuurlijk goed, maar meer dan 15 km fietsen kan ik niet.

En dan komt het moment om een beslissing te nemen: naar huis of verder? We besluiten om naar huis te gaan, want het ronddwalen door stadjes zit er gewoon niet in.

We reizen via Hamburg naar Bremen en moeten om de camperplaats te bereiken dwars door de stad rijden. Dan zien we ook hoe leuk het er is. Het marktplein met het mooie raadhuis, met daarvoor de Roland, het 6 m. hoge beeld, dat al eeuwen symbool staat voor de onafhankelijkheid en rechtvaardigheid. En al die terrasjes met vrolijke mensen. Bremen staat hoog op ons to do lijstje voor de volgende keer. Dan gaan we zeker naar de beroemde Bötttcherstrasse, hét kunststraatje bij uitstek en niet vergeten de  oudste wijk van Bremen het Schnoor met gekleurde huisjes, waar veel boutiekjes met kunst, kleding en andere spulletjes worden verkocht. Ik had niet verwacht, dat het er zo bijzonder en zo gezellig zou zijn. Eigenlijk is het wel een toepasselijke afsluiting van de vakantie: we begonnen de reis via de Sprookjesroute langs de Weser en eindigen in Bremen bij de Bremer stadtmuzikanten (ezel, hond, kat en haan).

Via een korte stop bij Den Oever, waar we ons tegoed doen aan heerlijke gebakken vis, rijden we naar  huis. Net op tijd voor het WK voetbal.

1. Leo, Joke en Melissa:
    18 juni 2014
    we maakten ons al ongerust omdat er geen verslag kwam het kon door je knie komen of door die rare man met zijn mes Ik had al naar jullie huis gebeld. maar gelukkig is alles goed Hopelijk gaat het snel weer beter met je knie
    groetjes
  2. Hilly:
    18 juni 2014
    Wij hadden al het vermoeden dat jullie weer op weg naar huis waren. Jammer dat jullie niet langer konden blijven. Bedankt weer voor alle reisverslagen. Ik wil ook nog wel eens die kant op maar dan moet ik eerst met pensioen! Groetjes
  3. Au3:
    19 juni 2014
    Wat een timing!!! Samen in het juichpak weer thuis voor de buis! :-D xx