Galaxidi

24 oktober 2013 - Galaxídion, Griekenland

19 oktober.

Na Agios Nikolaos zijn we neergestreken in het vissersplaatsje Galaxidi, dat zo'n 30  kilometer verwijderd ligt van Delphi. We staan aan een pittoresk vissershaventje, waar veel houten boten liggen en waar een eendenwoonark drijft. Dat vinden wij dan weer heel leuk.

image

Eendenwoonark

Het dorpje verkennen we per fiets, het heeft twee baaien, een nieuw en een oud gedeelte. Galaxidi is tegen een heuvel aangebouwd, zodat we moeten klimmen.

Agios NikolaoskerkAgios Nikolaoskerk

Er is één klooster en meerdere kerken, waaronder de Agios Nikolaos. We hebben mazzel dat we de kerk kunnen bezoeken, want er is een reisgezelschap aangekomen dat een afspraak voor bezichtiging heeft. Wij liften daarom mee met het gezelschap.

Agia Paraskevi

Agia Paraskevi

Een andere kerk, de Agia Paraskevi, is beroemd om zijn kalender in de marmeren vloer. Elke dag om 12 uur markeert het zonlicht een plek op de vloer die de dag van het jaar aangeeft. Helaas is deze kerk gesloten, evenals het zeemuseum.

image

Het is zaterdagavond en de plaatselijke jeugd heeft zich verzameld bij één van de tavernes aan de overkant van het water,  zodat het nog tot heel laat rumoerig is. We vallen uiteindelijk in slaap op het ritmische gebonk van Griekse popmuziek.

Tavernes Galaxidi

1. Leo, Joke en Melissa:
    24 oktober 2013
    Wat een prachtige omgeving. Ik hoop wel dat het muziek van Yannis Parios is.
  2. Yvette Feist:
    30 oktober 2013
    Lieve Mama Ria en Henk, Ach ja Die jeugd van Tegenwoordig, ….
    xx yf