De Luberon

13 juni 2018 - Apt, Frankrijk

Ondertussen zitten we al weer een week in de Luberon en hebben onze Betty op de camping municipale in Apt gestationeerd. Apt is een levendig stadje met leuke winkels en restaurants en een gezellige Provençaalse markt op zaterdag.

Beffroi d'Apt

Bijzonder is de kathedraal Sainte-Anne, welke haar oorsprong vindt in de elfde eeuw na  Christus en de Beffroi d’Apt. Vorige maand waren wij tijdens het Pinksterweekend ook in Apt, vanwege een folkloristisch feest.

KlederdrachtDe jongste telg met Miss ProvenceLa petiteDweilorkestJazz orkestjeHet corso

Daarvoor zaten we in Carpentras, een stad met contrasten. Als je even buiten het centrum bent dan kom je in straatjes met gaten en kuilen en met oude vervallen panden, die nodig een opknapbeurt nodig hebben. Daarentegen zie je in het middeleeuwse centrum prachtig gerestaureerde monumenten, zoals de oude Synagoge op de Place de Marie.

Cathedrale Saint-SiffreinPassage BoyerOok de Saint-Siffrein kathedraal is prachtig gerestaureerd. Rond deze kathedraal zijn bijna alle bezienswaardigheden van Carpentras te vinden. Erg leuk vonden we de Rue des Halles met zijn ingang naar de Passage Boyer. Op dit moment is de passage met omgekeerde paraplu's versierd. We namen ook een kijkje op de boerenmarkt en genoten van de sappige aardbeien en kersen. De streek rond Carpentras wordt de moestuin van de Provence genoemd vanwege het al het fruit, dat hier worden verbouwd.

Toch vinden wij de Provençaalse markt van Apt de meest levendige markt van de Luberon. Hier slingeren de kramen zich door diverse smalle straten in het hart van de binnenstad. Met een bonte verzameling van marktwaar die bij de streek hoort, zoals Provençaalse kruiden, gekonfijte vruchten, noga, tapenades, gedroogde worsten, lokale kazen en meloenen uit het naburige Cavaillon, loopt het water je in de mond. Cavaillon wordt beschouwd als 'wereldstad' van de meloen. Een grappig weetje: het  stadje telt ongeveer 300 ereburgers, die allen ‘ridder in de orde van de meloen' zijn.

Straatmuzikanten op de marktOlijfolie uit de LuberonVinegars en balsamicoServiettes en van Gogh

Naast onze camping in Apt loopt over een voormalige spoorwegtraject een vrijliggend fietspad door de vallei van de rivier de Calavon. Mede daardoor is Apt voor ons een prima uitvalsbasis om de petit-Luberon per fiets te verkennen.  Het fietspad kruist de Pont Julien die gebouwd werd door de Romeinen.

Ria fietstLe pont Julien

De Calavon vanaf de pont JulienimageimageKlaprozen overal

Zo passeren we schilderachtige dorpjes met als achtergrond landschappen met bossen, paarse lavendelvelden, gele brem, rode klaproos, wijnvelden en boomgaarden met kersenbomen.

Doorkijkje BonnieuxLacosta

Op een hoogte van 425 meter ligt Bonnieux. Verkenning van dit stadje vergt wel wat krachtsinspanning van ons. Om in de bovenstad te komen moeten we heel veel trappen lopen. Het loont de moeite, want het uitzicht is fenomenaal. De huizen dateren uit de 16de tot 18de eeuw en getuigen van de vroegere rijkdom van dit stadje, waar talrijke pausen hebben gewoond. Het terras onder de oude kerk biedt een mooi uitzicht op het dal van de Calavon met links het hooggelegen dorpje Lacoste, waar de ruïnes van het kasteel van markies de Sade - Inderdaad, de “uitvinder” van de SM - goed te zien zijn. Een groot deel van dit dorpje is gerestaureerd met het privé vermogen van de couturier Pierre Cardin.

Lacostaimage

Een eindje verderop ligt Ménerbes, ooit een trekpleister voor schrijvers en kunstenaars. Picasso woonde er een tijdje bij zijn geliefde Dora. Ook de Britse schrijver Peter Mayle woonde hier en sinds het verschijnen van zijn boek 'A year in the Provence' , is Ménerbes wereldberoemd. Het boek werd een bestseller en is ook verfilmd. Bussen vol Amerikaanse en Japanse toeristen komen nu het dorp bezoeken.

MenerbesMenerbesHuis van Dora Maar

Spectaculair was onze fietstocht door het Okergebied met een prachtige route door de 'Provençaalse Colorado'. Ook bezochten we het pittoreske plaatsje Roussillon, dat temidden van grote okerafzettingen ligt. We maakten hier een wandeling naar de vroegere okergroeven, welke worden getekend door een opeenhoping van natuurlijke beeldhouwwerken en okerrotsen in dieprode en gele tinten.

H&RRoussillonDe okerheuvels van de LuberonLe sentier des ocresimageimageMijn stuk

Tijdens onze fietstochten zagen we in de velden kleine stenen hutjes zonder ramen en met alleen een smalle ingang. Dit blijken z.g. 'bories' te zijn. De hutjes zouden vroeger zijn gebouwd door boeren die in deze omgeving leefden van de landbouw.  Ze zijn vermoedelijk al ontstaan rond de zevende eeuw na Christus. We kwamen erachter, dat er zelfs een 'Village des Bories' in de Luberon is. In de Village des Bories vind je o.a. schapenstallen, woningen en broodovens.

Village des BoriesBoriesVillage des Bories

Hieronder foto’s van het stadje Pernes-les-Fontaines. Dit middeleeuwse  stadje bezit maar liefst veertig fonteinen.
De Notre-Damepoort versierd met twee torens is er een overblijfsel van.

De Notre-DamepoortNotre Dame

Ons blog wordt te uitgebreid om over alle dorpjes die we in de hebben bezocht iets te vertellen. De Luberon bulkt zo' beetje van mooie dorpen, die tegen de heuvels lijken te zijn aangeplakt en waarvan de huizen vaak gedeeltelijk zijn uitgehouwen in de rotswand. Sommige dorpjes waren echte kuitenbijters. We zagen dan ook voornamelijk de echte dy-hards in snelle fietspakjes en hadden veel bekijks met onze e-bike vouwfietsjes, die probleemloos iedere heuvel trotseerden.

1. Ans en aad:
    19 juni 2018
    Wat een bijzonder gebied, waar jullie nu zijn. Ik geniet van de foto's en jullie verhalen. Maar vooral dat ommuurde fietspad en dat zonder een snel fietspakje, Ria toch, moet je vooral aanschaffen, en natuurlijk ook Henk dan fietsen jullie nog beter. Hé in ieder geval heel veel plezier en veel genieten.

Dikke kus, ans en aad
  2. Loes:
    19 juni 2018
    Geen wonder dat al die 'bijzondere' mensen naar dit gebied trokken. Mooie foto's hebben jullie gemaakt. De uitnodigingsfoto van jarige Joppen Henk en Alexandra is heel leuk maar er mist nog een Jop.... Ria Proost is zoek...... ergens achter gebleven zeker?
    Nog veel plezier en mooie indrukken!
    Liefs van Ton en Loes
  3. Alexandra:
    23 juni 2018
    Is zo’n rond stenen hutje geen leuk vakantiehuisje voor jullie? Ziet er zo schattig uit. Erg mooi gebied waar jullie in zitten, jammer dat je al aan de terugreis moet denken. Wel fijn dat ik jullie snel weer zal zien.
  4. Hilly:
    24 juni 2018
    Heerlijk dat jullie zo genieten en zo lekker kunnen fietsen. Die stenen hutjes ben ik in Zuid-Italië tegengekomen, in Alberobello. Daar heten ze trulli. Heel grappige huisjes.
    Groetjes van Hil