Katharenland

31 mei 2018 - Aix-en-Provence, Frankrijk

21 mei

Het zuiden van Frankrijk is bezaaid met burchten, kastelen, pittoreske dorpjes en  herinnert aan de oude middeleeuwse tijden, waarin monnikken,  troubadours en ridders door het land trokken. Het merendeel bevindt zich in het departement Aude, beter bekent als Katharenland.
Wij bezoeken deze keer een paar historische stadjes in de Languedoc-Roussillon met onze Betty en op de fiets.
Maar eerst gaan we naar Lézignan-Corbières. Een belangrijk centrum, gelegen langs de hoofdweg tussen Narbonne en Carcassonne. De stad heeft weinig aantrekkelijks, dus de belangrijkste attractie voor ons is de woensdagmarkt die een regionale functie vervult. Kunnen we gelijk een paar wassen draaien op de camping.
Van hieruit maken we een aantal leuke fietstochten door de Corbières, komen onderweg door verstilde dorpjes en passeren talrijke burchten. Deze burchten zijn stille getuigen van een bewogen verleden. Ooit waren dit de laatste schuilplaatsen van de katharen, een opgejaagde groep mensen die door de katholieke kerk niet werd geaccepteerd. Zij kwamen namelijk massaal in opstand tegen de corruptie en de intriges binnen de kerk. Rome pikte dit niet en liet de afvalligen gevangen nemen of vermoorden. De katharen trokken zich als gevolg daarvan terug in afgelegen bergvestingen die voor hun belagers, de kruisvaarders, moeilijk te bereiken en nauwelijks te veroveren waren. De belangrijkste bolwerken waren Carcassonne. Peyrepertuse, Montségur, Quéribus en Puilaurens.
In de 12e eeuw maakte de inquisitie een bloedig einde aan de invloed  van de Katharen door middel van de brandstapel.

24 mei

Ons volgende reisdoel is Lagrasse. Een klein ommuurt gehucht gelegen in het departement Aude, in de regio Languedoc-Roussillon. Het plaatsje ligt aan de oever van de rivier Orbieu en lijkt wel onaangeroerd door de toeristenindustrie. Toch wordt het tot een van de mooiste dorpjes in het departement Aude gerekend. Je kunt hier rondwandelen  langs de middeleeuwse versterkingen en door oude geplaveide straatjes.  imageimage
Op het marktplein is nog steeds een oude markthal, waar zich veel kunstateliers van leerbewerkers en pottenbakkers bevinden.imageimage
Lagrasse is vooral bekend om de 8e-eeuwse abdij van Sainte-Marie l'Obieu, een van de oudste van de Languedoc, en gesticht door Karel de Grote. image

Wandelend over de elfde-eeuwse brug heb je een fantastisch uitzicht over het stadje.

26 mei

Daarna bezoeken we Sommières. Weer zo'n bijzonder plaatsje. Ook hier smalle middeleeuwse straatjes, een kasteel hoog boven het centrum en de brug over de rivier direct tegenover een authentieke stadspoort. image

Deze brug was ooit een Romeinse brug met 17 bogen over de rivier de Vidourle.
Spijtig genoeg heeft Sommières nogal eens last van overstromingen, want de Vidourle is een eigenzinnige rivier die soms heel veel water afvoert uit de Cevennen. In 2002 stond het centrum helemaal onder water, hetgeen nog op diverse plaatsen te zien is. Op sommige plekken kwam het water zelfs tot 2 meter!
We staan nagenoeg in het centrum met Betty en mogen er ook overnachten. We slenteren door de smalle straatjes met leuke  winkeltjes van lokale ambachtslieden. image
Op onze aankomstdag is er een brocante markt en langs de oevers van de rivier staat een onafzienbare rij kraampjes met oude meuk.
Hier begint ook een voie verte van circa 24 km die dwars door en langs de wijngaarden loopt. Een leuke tocht, die in Calvison eindigt op ..... verrassend, een zondagsmarkt. Het blijft leuk. Teruggekomen bij de camper is het idioot druk geworden. Ons parkeerterrein staat helemaal vol. Naast onze camperplek bevindt zich een heuse arena en uitgerekend deze middag vinden er "stierenspelen" plaats. Dat gaat hier iets anders dan in Spanje: Jongen mannen, ‘raseteurs’ genoemd, moeten met behulp van een soort haak de attributen (‘cocardes’ – strikjes en ‘glands’ – kwastjes) verwijderen die op de hoorns van de stieren bevestigd zijn. Niet echt ons ding, dus die beker laten we maar aan ons voorbij gaan.

29 mei

Meteo France zegt dat het de komende dagen wisselvallig weer wordt, daarom willen we naar een wat grotere stad. Het wordt Aix-en-Provence. In 2015 bezochten we deze stad ook en hebben haar toen in onze harten gesloten. De camper kun je er niet kwijt, overal parkeerterreinen met van die slagbomen en hoogte poortjes. We kunnen wel overnachten op een particulier terrein, waar nog zo'n 10 andere campers staan. Een prima groene plek met alle voorzieningen en vlak bij de bushalte richting centrum. image

Op de Place Jeanne d'Arc, met zijn mooie fontein, stappen we uit de bus en staan gelijk in het middelpunt van het levendige centrum. Het valt ons op dat heel Aix op de schop ligt. Overal opgebroken straten, waar nieuwe rioleringen worden aangelegd. Het is erg druk en het verkeer kruipt moeizaam langs de rotonde. image
Gelukkig is de Cours de Mirabeau, de belangrijkste boulevard van Aix met zijn prachtige platanen, fonteinen, indrukwekkende herenhuizen en gezellige terrasjes, nog ongeschonden. Drommen voetgangers en ratelende rolkoffers passeren ons. imageimage

We rusten uit in een parkje, waar groepjes pensionado's jeu de boules spelen. Altijd leuk om naar te kijken. Het samenscholen van ouderen zie je bij ons niet of nauwelijks. Na de pauze gaan we de oude stadswijk Mazarin in en bezoeken het Gramat museum dat in in oud paleis gevestigd is. Naast Gramat is er vooral aandacht voor het werk van Paul Cezanne, die hier geboren is. Er hangt hier warempel ook een zelfportret van Rembrandt en een Picasso of twee. image
We zetten onze tocht voort door straatjes met bijzondere winkeltjes en gezellige pleinen. Ik denk erover om later dit jaar samen met Alexandra hier eens flink te gaan shoppen. Het is zo'n leuke stad! Een vliegretourtje kost vandaag de dag een habbekrats. Wanneer Henk de volgende ochtend naar de bakker loopt ziet hij dat de straat van onze camperplek wordt voorzien van pilonnen. We weten al hoe laat het is: snel pakken we in  en vertrekken, voordat ook hier de straat wordt opgebroken en we het terrein niet meer kunnen verlaten.

1. Hilly:
    2 juni 2018
    Wat en leuk reisverhaal weer. Heerlijk dat jullie zo genieten!
  2. Alexandra:
    3 juni 2018
    Natuurlijk wil ik mee gaan shoppen!
  3. H. Smit:
    5 juni 2018
    lieve Henk

van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag
    sorry een dag te laat
    het is vast een mooie plek waar het het hebt gevierd met Ria
    hartelijke groeten uit zonnig Pieterburen
  4. Yvette Feist:
    6 juni 2018
    Lieve Ria en Henk; wat een leuk verhaal. Ik was eind maart ook in Aix en inderdaad alles lag op de schop. We hebben een dat staan. Ik zal reserveren. Nog veel plezier daaro warme groet Yvette Feist